Sociala medier

Vaknar upp till sol, fågelsång och en iskall son som kryper ner under mitt täcke. Han sov hos en kompis i natt och cyklade hem tidigt nu på morgonen i bara shorts och t-shirt. Han har redan studsat upp ur min säng igen men jag svarar på Helgfrågan medan jag drar mig lite till. Det är fotbollsmatch senare under förmiddagen och jag och min rygg, och numera också bortdomnade ben, tänkte ta en promenad ner till IP och titta.

Håller vanliga bloggar på att dö ut undrar Mia den här helgen. Det hoppas jag verkligen inte men, och det är ett stort men, jag tror att plattformarna bidrar till en bloggdöd på sikt. Den absolut största fördelen med Instagram är ju tillgängligheten. Lätt att få upp saker i sitt flöde, lätt att bara ”gilla” och på så sätt synliggöra att man varit inne och läst/sett ett inlägg och framförallt lätt att kommentera. Bloggplattformarna gör det bara svårare och svårare att interagera över plattformsgränserna, framför allt via en telefon. Så pass svårt att det börjar bli löjligt. De måste släppa idén om att alla som är intresserade av bloggar sitter framför en dator. Varje dag läser jag blogginlägg som jag gärna skulle vilja gilla eller kommentera men pga hur omständigt, och ibland omöjligt, det är så låter jag bli.

Det är väldigt synd tycker jag, för bloggtexter är ju oftast både längre, mer informativa och bättre skrivna är ”instragram-blänkare”. Däremot gillar jag Instagrams lätthet. En bild på en bok och en eller två meningar om boken man just nu har i åtanke funkar ju på Instagram men blir ett ganska tunt blogginlägg. Och det går snabbt och man behöver inte hålla på med WordPress alla urusla nya features…

Bonusfråga: De lovar 20 graders värme och sol i helgen. Vad hittar du på då? Jag tillbringade tyvärr gårdagen på Södersjukhuset (pga biverkningar av en av mina ryggmediciner) men idag hoppas jag på lite utevistelse. Jag kan ju inte göra så värst mycket med den här kroppen just nu men bör kunna dricka en kopp te på altanen i alla fall.

5 tankar om “Sociala medier

  1. Använder bara instagram i jobbet, har väl sin användbarhet men bloggar är bloggar. Håller till fullo med om att det måste bli enklare att kommentera på de olika bloggplattformarna, det är så upp och ner. Är inne i en fas då det går men så fort jag ”sagt” det så lär det väl inte gå….håller tummarna för att du mår bättre och att ryggen blir bättre!

  2. Nope, ”bloggdöd” vill jag inte höra talas om! 🙂 Har bara internet via laptop, antagligen rysligt udda såtillvida nu för tiden. Känns som om det nästan blivit allmänt vedertaget att alla har smartphones, bank-id och sådant. Man tillhör en krympande minoritet, jag och de äldreäldre liksom. 😉 Lite oroande om de gamla vanliga alternativen tas bort. Krya på dig med ryggproblemen och hoppas att allt löser sig på bästa sätt.

    • Jag läste ditt inlägg och tänkte svara men så insåg jag att jag inte kunde det via mobilen just pga våra olika plattformar 😂. Helt ok att citera och jag håller med om det du skrev.

Lämna en kommentar