Veckans bokbloggsfråga

veckans-bokbloggsfraga-300x273

Dags för veckans bokbloggsfråga hos Barnboksbloggen! Vad föredrar du, att läsa realistiska böcker som du lätt kan känna igen dig i, att läsa realistiska böcker om svunna tider eller främmande miljöer att drömma dig bort i eller att läsa fantasy eller liknande böcker om andra världar, magi och övernaturliga fenomen?  

Jag gillar inte socialrealism (och då menar jag typen av böcker som beskriver de mindre upplyftande sidorna av samhället) men jag läser gärna realistiska böcker om svunna tider. Det låter väldigt ytligt ser jag nu men jag tycker jag möter så mycket elände i media generellt så jag håller läsningen som en fredad zon. Därmed inte sagt att jag inte tycker om romaner som utspelar sig i nutid, det är just eländet som jag inte vill ha med mig till sängen där jag läser.

Älskar för övrigt fantasy, magi, övernaturliga saker samt böcker som utspelar sig i historisk tid. Lite är jag nog en allätare när det gäller miljöerna, även om jag just nu ägnar mig åt historisk läsning och har flera böcker av den typen i TBR-högen. När det gäller fantasy och den typen av böcker så är grundkriteriet för att jag ska gilla miljön att det finns någon slags fungerande infrastruktur i berättelsen, att det finns en logik även i fantasyvärlden och att den är konsekvent. Det är inte alla författare som lyckas med det tycker jag.

2 tankar om “Veckans bokbloggsfråga

Lämna en kommentar