Veckans bokstav – O

o

Så har Enligt O kommit till bokstaven O i veckans bokstav och jag lyckas få till ett inlägg så här veckans sista dag och blir löjligt nöjd med mig själv.

Observera att det finns böcker som är direkt olämpliga för barn. T ex har jag förbjudit mina att ens tänka tanken att titta i Locke & Key. Nu kanske vän av någon slags pedagogik hävdar att förbud bara föder nyfikenhet men jag har varit väldigt tydlig med varför jag inte vill att de ska bläddra i dessa serieböcker och då har de sett alldeles vettskrämda ut och nickat instämmande.

En väldigt originell bok som dottern fick låna av en kompis och som jag också läste i somras var Älgbarnet av Meg Rosoff. Fullständig bisarr berättelse om en 17-årig flicka som föder en älgbebis och vad detta får för konsekvenser. Man kan förstås tolka det här på en massa olika sätt angående utanförskap, olikheter och så men ändå, en ÄLG?

Det var väldig otur för Maj hos Kristina Sandberg att hon blev gravid under sitt lilla äventyr. Och också en väldig otur att hon valde att aldrig förlika sig med siutationen utan istället  valde att se världen i svart.

En tidigare oumbärlig bok var bilatlasen, nu ersatt av GPS:en. Praktiskt förstås men lite saknar jag ändå att vara kartläsare🙂. Plus att det kan bli lite dyrt när man bilar utomlands. Fast jag saknar inte min man i egenskap av just kartläsare, det har aldrig varit en av hans starkare sidor.

Oväntad och underbar twist i berättelsen hittar man i Lehanes Shutter Island. Kanske en av de bästa vändingarna någonsin faktiskt.

One thought on “Veckans bokstav – O

Leave a Reply

