Tematrio – ej avslutade böcker

Veckans tematrio berör något jag själv har blivit bättre på, nämligen att inte läsa klart böcker jag inte tycker om. Berätta om tre böcker som ni inte läste klart, vad fick er att besluta att avsluta? Förr brukade jag tvinga mig igenom alla påbörjade böcker (med vissa undantag, en del gick inte att läsa ut ens när jag var ung och ambitiös) men nu avslutar jag allt oftare ganska kvickt de böcker som jag av en eller annan anledning inte gillar. Tre exempel:

  1. Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran. Bara uselt, gav den ca 30 sidor.
  2. Jag har det rätt bekvämt men skulle kunna ha det lite bekvämare av Lydia Davies. Tyckte den var briljant första halvan. Sedan lade jag ifrån mig den och klarade inte av att ta upp den igen, jag hade blivit mätt på hennes sätt att skriva. 
  3. Hausfrau av Jill Alexander Essbaum. Konstiga personer, konstigt upplägg, konstig historia. Gav upp efter 100 plågsamma sidor. 

Jag har gett upp ännu fler det senaste året och det är rätt kul att i efterhand fundera på varför. 

11 thoughts on “Tematrio – ej avslutade böcker

  1. Jag har inte läst någon av dessa men kikat lite i Hausfrau och kände att det inte var något för mig. Davies bok har jag funderat på att läsa någon gång, kanske….😉

  2. Konsten att vara kvinna har jag läst, tyckte den var helt okej🙂 Börjar också långsamt bli bättre på att lägga ner böcker, det är himla skönt när jag faktiskt lyckas, finns så många böcker jag vill läsa ändå…

  3. Mmmmmm. För ett år sedan skulle jag aldrig ge upp en bok, hade som princip att kämpa mig igenom alla böcker jag började på. Men nu inser jag att livet är för kort för dåliga böcker. Tilltalas jag inte lägger jag den. Dock är det inte många som gått den vägen, senaste boken var Familjen jag hade av Bill Clegg. Plågsamt dålig så jag gav upp efter 70 sidor.

Leave a Reply

