Veckans jerka – ljudböcker

img_7521 Veckans fråga hos Annika är Vilken är din favorit när det gäller ljudböcker (bok, uppläsare eller både och)? För ett par år sedan hade jag haft ett väldigt kort svar på den här frågan, nämligen att jag inte alls gillar ljudböcker, att de är bedövande tråkiga, långsamma och att de får mig att somna eller tänka på annat. Nu, efter x antal hundra mil i bil, är jag av en helt annan åsikt. Det är väl ändå himla skönt att man kan ändra uppfattning om saker.

Jag åker bil till jobbet varje dag, 20-25 min i vardera riktning. P1 sänder nyheter och det är mest elände, inget jag orkar lyssna på just den här tiden på dygnet. P3 gav jag upp för länge sedan, P2 är vackert men jag blir lite rastlös, de kommersiella kanalerna har allting på repeat, både musik och skämt, och poddar gillar jag inte pga gillar redigerad radio bättre än småprat mellan vänner. Så vad göra? Jo, sagt och gjort, jag testade, mycket tveksamt, en ljudbok. Och blev positivt överraskad av hur extremt bra det mediet gör sig just i en bil. Nu lyssnar jag varje dag, fem dagar i veckan, och njuter av det.

På våra semestrar åker vi mycket bil. Fjällen, Skåne, Österrike… milen drar iväg och det blir en himla massa slagsmål och bråk bak i bilen om sysselsättning saknas. Vi har testat film men det slutar också ofta med bråk (om diverse obegripliga saker) plus att ett par av barnen lider av åksjuka = inte optimalt att titta på film eller läsa bok. Lösning? Ljudbok! Vi slår på boken när vi kör ut från tomten och avslutar när vi kör in på uppfarten på valfri destination. Inte ett pip från baksätet på alla dessa timmar. Perfekt! Vi lyssnar då förstås alla fem på samma bok och både jag och min man tycker också att det får timmarna att flyta på väldigt bra och resorna känns inte alls lika långa längre.

När jag är själv så lyssnar jag just nu på Diana Gabaldons serie, den är perfekt för bilåkning och jag tycker om uppläsaren, eller båda uppläsarna ska jag säga för de bytte efter första boken. Jag kan också varmt rekommendera Jenny Nordgrens De förklädda flickorna i Kabul. När vi har lyssnat med familjen så har vi en lång lista med favoriter, t ex böckerna om Krabbsjögrund, om David och Larissa, familjen Bliss, Hobbiten, PAX mfl. Funkar från ålder 6-43.

Några uppläsarfavoriter har jag inte. Däremot finns det extremt dåliga uppläsare som helt enkelt inte går att lyssna på. Jag hade hoppats på Guldkompassen förra året på väg till fjällen men Lena Nyman var fullständigt omöjlig. Tyvärr. För jag gillar verkligen boken.

Långt svar som kanske egentligen inte alls svarade på frågan :).

34 tankar om “Veckans jerka – ljudböcker

  1. Första gången jag provade en ljudbok var i en bil när sambon och jag skulle köra runt 25 mil. Jag klarade bara inte av det, tyckte jag missade massor för att de vanliga billjuden störde.

  2. Ljudbok under bilåkning skulle nog absolut inte fungera för mig. Ska vi åka långt så somnar jag i bilen efter några minuters åkning och så sover jag till Södertälje för att vara vaken ett lite tag och så somnar jag igen. Med en ljudbok så skulle jag nog bara somna fortare och sova längre.

  3. Jag har inte gett ljudböcker en fair chans, då jag likt Monica lyssnade i bilen första gången och det blev katastrof. Pga billjuden men och viktigast av allt att jag inte gillade uppläsaren och tyckte denne gjorde En man som heter Ove till en rätt obehaglig upplevelse. Läste sedan boken själv istället. Annars har jag nog inte tålamod att lyssna, då att läsa går så mycket snabbare 🙂

    • Men vad kör ni för bilar? Just billjud är inget jag någonsin tänkt på i modern tid ;). Uppläsaren är a och o. Dålig uppläsare är omöjlig att lyssna på.

      Det tar en evinnerlig tid, det gör det. Men det gör ju å andra sidan inget när man har 170 mil framför sig som vi hade i somras när vi körde hem från Italien 🙂

    • Mmmm, det är en toppen semesterform. Dessutom är det bra att alla är på sin plats, jag är inte redo att flyga med min sexåring som just nu är inne i en otrolig trotsperiod. Blotta tanken på att tillbringa timmar på ett flygplan med henne får mig stressad. Bättre då fastspänd i ett baksäte, helt fokuserad på berättelsen.
      Sen älskar jag det friheten med bilsemester. Man kan ta dagarna som de kommer och man hittar helt plötsligt nya små pärlor.

  4. När jag väl tar körkort får jag väl lära mig lyssna på ljudböcker, så att jag kan läsa då också. Annars har jag turen att inte bli åksjuk så jag brukar sitta med min pappersbok under bil- och bussresor.

Lämna en kommentar