Veckans jerka om upprepningar

Jag sitter hemma och jobbar pga tidigare febersjuk dotter (som nu är helt frisk och OERHÖRT uttråkad…). Dagens alla möten är äntligen slut och innan jag börjar ”jobba på riktigt”, dvs faktiskt producera något, inte bara prata, ska jag ta en kopp te och svara på veckans jerka. Tycker jag gjort mig förtjänt av en liten paus så här på eftermiddagen.

Frågan Annika ställer idag, inspirerad av Ewa K, är följande: Vad tycker du, fungerar upprepningar eller ser du helst att de lyser med sin frånvaro?

Nej, upprepningar gillar jag generellt sett inte. Tänker i första hand på upprepningar à la Fifty Shades of Grey, där det bara är bedrövligt dåligt och ett sätt att fylla ut sidantalet, men det finns förstås undantag, som till exempel Fallen ur tiden av David Grossman. Där är språket så poetiskt att upprepningarna blir ett slags omkväde och förskönar hela den sorgliga men briljant berättade historien. Det är för övrigt en ytterst läsvärd liten bok.

16 tankar om “Veckans jerka om upprepningar

  1. Funderar på det där med att ”fylla ut sidantalet”. Det borde ju inte vara ett självändamål att skriva tjocka böcker, det är en konst att skriva tjockt utan att det blir för långt tycer jag, men himla härligt när man träffar på dem 🙂

Lämna en kommentar