Teater!

Lite sorgligt är det allt. Jag bor i Stockholm med ett fantastiskt fint teaterutbud som Stadsteatern, Operan och Dramaten likväl som Teater Playhouse och Teaterstudio Lederman.

Exakt hur ofta utnyttjar jag detta?

Svaret på den frågan kan jag nästan börja gråta när jag tänker på. För jag gillar verkligen att gå på teater och i mitt tidigare innerstadsliv (före barn) gick jag ofta och såg olika föreställningar. I ärlighetens namn går det ju utmärkt att gå på teater även om man är småbarnsförälder i villaförort. Men likväl blir det så gott som aldrig av. För mycket annat (läs barnaktiviteter) och barnvaktsfrågan förtar lite av enkelheten ska väl erkännas.

Lösning: gå på teater med vänner istället för med maken! Igår kväll var jag och såg Ansvaret är vårt/Tingsten på Stadsteatern. Jag hade hört mycket gott om föreställningen men jag hade faktiskt ingen större vetskap om handlingen. Om handlingen/resonemangen i denna 1,5 timme långa monolog tänker jag inte skriva, därtill var den alldeles för komplex och genomsyrad av vinklingar och aspekter som fick föreställningen att stråla som en intellektuell prisma i solen. Men så bra. Så aktuell. Så imponerande skådespelarinsats. Så bra scenografi.

Det här gav förnyad mersmak. Ska verkligen försöka skärpa till mig.

Leave a Reply

