Kaosutmaningen 2022

Det blev som sagt en Kaosutmaning även i år och det är Scylla som håller i den. Jag är lite nöjd över att de geografiska punkterna är borta, de lyckas jag aldrig med, men istället dyker det upp genrer/ämnen som jag i normala fall aktivt undviker.

HÄR uppdaterar jag med vad jag läser under året.

Punkt 10 prickade jag av redan på nyårsdagen, det kan vara något av ett rekord.

  1. Läs en novellsamling – Jag får gå till biblioteket och botanisera
  2. Läs en diktsamling – Det är mycket möjligt att det blir ytterligare något av Louise Glück.
  3. Läs ett drama – Jag håller på med Romeo och Julia redan så det blir den.
  4. Läs en hyllvärmare – Håhå jaja, inte min bästa kategori men jag får ta mig i kragen.
  5. Läs en klassiker – Proust?
  6. Läs en bok ursprungligen skriven på arabiska – Ingen aning så här på rak arm men det bör vara görbart
  7. Läs en bok från något av våra nordiska grannländer – Vågar man hoppas på något nytt av Nesbø?
  8. Läs en bok av en irländsk författare – Irländsk? Hm. Det blir till att googla här.
  9. Läs en bok på ett annat språk än svenska eller engelska – Den här kan bli oerhört svår. En novell på norska eller danska känns som det enda möjliga alternativet.
  10. Läs en bok med i huvudsak rött omslag Sommaren utan män, Siri Hustvedt
  11. Läs en tegelsten (>500 sidor) – King!
  12. Läs en bok vars titel börjar på T – Löser sig säkert då många engelska titlar börjat på The…
  13. Läs en bok vars titel består av sex ord – Ingen aning i skrivande stund.
  14. Läs en bok med en veckodag i titeln – ”Måndag eller tisdag” av Virginia Woolf ligger redan i ljudbokshyllan
  15. Läs en bok med något ur växtriket i titeln – Den här kan bli klurig…
  16. Läs en bok med en fågel på omslaget – Se förgående.
  17. Läs en bok med ett av de fyra elementen på omslaget – Valfri svensk deckare?
  18. Läs en bok om en resa/resor – Här har jag ett par aspiranter.
  19. Läs en bok som handlar om trafficking/prostitution – Det här är ämnen som jag aktivt undviker så sannolikheten att den här punkten blir avklarad är minimal.
  20. Läs en fantasybok – Oh yes!
  21. Läs en Cli-fi-bok eller annan med miljötema – Inte heller ett tema som lockar, tveksamt om jag kommer att läsa. Dessutom känner jag inte alls till någon sådan här bok så om den ska läsas krävs lite efterforskning.
  22. Läs en bok med ett eller flera djur som huvudkaraktär (-er) – Här bör jag ju göra slag i saken och äntligen läsa Den långa flykten.
  23. Läs en bok som utspelar sig i Skåne – Om jag inte kommer på något annat finns det ett par Wallander i bokhyllan som kan läsas om.
  24. Läs en biografi – Svårt. Den här tål att tänkas på.
  25. Läs en bok av en svensk med invandrarbakgrund – Dags för Kallifatides kanske?
  26. Läs en BLM-bok (Black Lives Matter, svart författare) – Här får jag nog spana in vad andra läser för jag kan inte på rak arm komma på en bok här. Dessutom är jag inte helt införstådd med vad som krävs av en bok för att kvala in.
  27. Läs en fackbok – Här finns det några i bokhyllan som jag inte är helt ointresserad av. Eller 2021 års augustprisvinnare?
  28. Läs en snackis – Låt se vad det pratas om under 2022, denna borde inte bli allför svår.
  29. Läs en bok som gavs ut före 1922 – Lär inte vara så svårt med tanke på att jag vill läsa några klassiker i år.
  30. Läs en bok utanför din comfort zone – lyckas jag med vissa av de andra punkterna i den här utmaningen så har jag definitivt läst utanför komfortzonen så vi får se vad jag i så fall väljer att pricka av.
  31. Läs en bok med HBTQI-tema – Detta är inte heller något som lockar men man vet aldrig.
  32. Läs en bok av en författare med samma initialer som du. – Det här har jag letat efter förr, jag får ta upp jakten igen.
  33. Läs en bok du älskade som barn – Inga problem!
  34. Läs en bok som publicerades 2001 – Jag får googla men det lär gå bra
  35. Läs en bok som nominerats till Augustpriset – Helt görbart.
  36. Läs en Nobelpristagare – Förra årets pristagare står fortfarande oläst i bokhyllan så det blir nog den.
  37. Läs en debutbok – Ska väl också vara görbart tycker jag.
  38. Läs en bok som belönats med Bookerpriset. – Det här priset har jag ingen koll på så där får jag läsa på.
  39. Lyssna på en radioföljetong/radionovell – När jag går in på P1:s hemsida finns det en hel brunn att ösa ur så den här ser jag fram emot.
  40. Läs en bok du har haft på läslistan lääänge (hur länge?) – Lysande idé men av erfarenhet vet jag att jag har fruktansvärt svårt att ta tag i dessa

11 tankar om “Kaosutmaningen 2022

  1. Roligt att läsa dina kommentarer till punkterna! Hade inte kollat in Scyllas förut så kul att se dem, håller med om geografiska. Blir kanske att köra även i år….Nesbö har kommit med korta berättelser, inte läst någon, mest gillat Harry Hole, de fristående böcker jag försökt läsa har inte varit min kopp te, tyvärr.

    • Det var just Hole jag hoppades lite på men det kanske är att hoppas på för mycket. Annars blir det till att googla igen, jag tycker sällan jag hör om norska verk (eller så brukar jag inte reflektera över att de är just norska). Kan ju iofs finnas något spännande danskt också? Eller isländskt eller finskt kanske?

      Det är klart att du ska vara med i år igen!

  2. Kul att du är med och riktigt kul att läsa dina kommentarer. När det gäller BLM så tänkte jag kort och gott ‘svart författare’. Sedan kan man i och för sig fundera över vem som är svart och inte (Jag minns när Alice Bah Kuhnke, för många år sedan, beskrev sig som ‘svart’ och jag bara gapade. Jag hade aldrig tänkt på henne så), men jag tror inte att det blir några problem, det finns ju så otroligt många lysande svarta författare. För mig skulle de vara svårare att undvika än att få med 🙂
    Får jag länka till ditt Kaosutmaningsinlägg också?

    • Självklart! Jag har försökt kommentera hos dig att jag ska vara med men det är ju ett aber med alla dessa plattformar 😟. Jag tycker årets utmaning är så briljant att jag försöker få med barnen också – de behöver läsa mer.

      • När det gäller nr 9 så kan man läsa en barnbok på ett språk man läst i skolan (tyska, franska, spanska) eventuellt med svensk översättning bredvid. Fast du kanske inte läste något B- eller C-språk?

      • Ha ha, som min franska då! Tänker ibland att jag ska läsa Lille prinsen med ett franskt och ett svenskt ex uppe samtidigt. Tyskan, som jag egentligen läst mindre av, har jag lättare med.

Lämna en kommentar