Fem en fredag: kultur

Fredag! Den skönaste fredagen på länge för jag har varit hemma hela veckan. Jag blev sjukskriven i onsdags och ska nu på läkares ordination göra så lite som det bara går. Det är lättare sagt än gjort då min man är inkallad till en militärövning i tio dagar men jag kämpar på med att försöka släppa jobbet i några veckor nu. Känns bedrövligt att det behövde gå så här långt men nu är det som det är.

Något jag tänker göra bara för min egen del nästa vecka (den här veckan har jag sovit, gått hundpromenader och yogat) är att gå på ett museibesök. Jag väljer mellan Fotografiska och Nationalmuseum. Vi får se, jag tar nu dagarna som de kommer.

  1. Var går du helst för att se konst? Fotografiska museet.
  2. Vad såg du senast på bio? Det minns jag inte. Nya bondfilmen är i alla fall den nästa film jag vill se på bio.
  3. Vilken typ av ställe skulle vi kunna hitta dig en fredagkväll? Liten mysig restaurang med familjen eller vänner. Med rödvin i glaset.
  4. Vilken bok kom senast i din ägo? När vi var samer av Mats Johnsson. Jag köpte den idag i den lokala bokhandeln så den är rykande färsk i bokhyllan här hemma. Eller vem försöker jag lura nu, den står förstås inte i någon hylla, den ligger på en köksstol. Men ni fattar.
  5. Vem ser du gärna på scen? Jonas Karlsson är en stor favorit. Men det är en annan Jonas som står i centrum i nästa föreställning vi ska se, nämligen Jonas Malmsjö i Cabaret på Dramaten. Och han ska ha en fantaaaastisk överkropp enligt min väninna som var på genrepet 😂. Nu ska vi dit tillsammans med våra familjer och avnjuta den upplevelsen.
Ljuvlig höstdag i torpet idag. I klassiskt kulturhistoriskt landskap.

Frågorna är som alltid på fredagar från Elisamatilda.

17 tankar om “Fem en fredag: kultur

    • Det är en fasligt tjock och stor bok den där om samerna. Borde ju vara lättläst med tanke på serieformatet men det tror jag inte att den här. Så nu drar jag mig lite grand för att ta tag i den…

  1. Hoppas du hann bromsa i tid ändå, för mig tog det flera år att komma tillbaka…några veckor låter kort men hoppas det blir så. Kanske kan torpet hjälpa till…naturen och miljön är jätteviktig när man gått sönder inifrån…
    Jonas Karlsson har jag bara sett på tv, fast det är inte bara! Han har utstrålning och charm och dessutom skriver han bra noveller, har läst flera böcker av honom.
    Krya på dig

    • Tack! Framför allt behövde jag sätta ner foten på ett tydligt sätt, annars får vi aldrig till någon förändring på jobbet, en förändring som betydligt fler än jag skulle må mycket bra av. Jag tror inte det här löser sig på några veckor men jag tar en dag i taget nu och ser hur det känns. Det var vad läkaren sade också.

  2. Vi är visst många som gillar Fotografiska. När jag pratar om det med folk så brukar de mestadels titta konstigt på mig. Här ligger böckerna i drivor överallt och det tar lång tid innan jag lyckas peta in dem i hyllorna.

    • Jag hoppas boken är bra. Men den är väldigt tjock, stor och tung vilket gör att jag drar mig lite för att börja läsa… Ingen bok jag läser i sängen, den här måste nog läsas sittandes.

Lämna en kommentar