Struktur

På jobbet älskar jag struktur. Jag strukturerar snabbt upp tillvaron för att kunna ha koll och för att kunna anpassa relevanta saker till alla de förändringar som mitt jobb nu har bestämt ska vara ett konstant tillstånd. Där har jag aldrig (tidigare) haft problem med just detta. Hemma är det värre. Kul med detta tema just nu hos Elisamatilda, det passar som hand i handske denna sista semesterhelg.

Vilket område i ditt liv är mest organiserat? Bra fråga. Mycket bra fråga. Fram till för nio månader sedan skulle jag ha sagt jobbet. Nu säger jag träningen. Och ja, jobbyte står som prio 1 på min lista över livsviktiga saker att göra under hösten. Det är t om den enda saken som står på den listan.

Vilket område i ditt liv behöver mer struktur? Se ovan. Men bortsett från det så är det vårt hem. Ganska fascinerande att jag, i normalfallet, har jättebra struktur och ordning på jobbet men fallerar totalt hemma. Detsamma gäller tyvärr för min man. Vi brukar skratta och säga att vi förtjänar varandra. Sen skapar vi varsin hög till.

Har allting sin egen plats i ditt hem? Moahahahahaaaaa! 🤣🤣🤣🤣 Däremot kommer jag från en familj där allt inte bara har en plats, platsen är dessutom bestämd med millimeterprecision. Konstigt det där hur sånt bara kan hoppa över en generation. Eller i alla fall hoppa över en person. Min syster hade samma fantastiska ordning hon så jag är familjens svarta får.

Vad om något bland dina rutiner ändras nu till hösten? Tja… jag tänkte börja vara på kontoret någon dag i veckan, det är en förändring jämfört med det senaste 1,5 året. Vardagsrutinerna kommer tillbaka från innan sommarlovet och den stora skillnaden blir att Äldsta ska börja gymnasiet inne i stan vilket innebär att hon förmodligen kommer att behöva ta sjutåget varje morgon. Så tidigt har det varit ytterst ovanligt att någon lämnat hemmet så det blir en omställning. Hon klarar sig förvisso själv men då hon är hemskt morgontrött måste vi nog i alla fall hålla ett öga på att hon kommer upp.

Hur ser du till att skapa struktur i vardagen? Efter semestern har jag varje år en lång lista* i huvudet på saker som jag vill att jag/vi ska göra annorlunda till hösten. Det brukar gå sisådär uselt. Men skam den som ger sig. Och i år behöver vi verkligen ha ett gravallvarligt samtal om städningen hemma.

Exempel på sånt jag gör i stället för att städa…

*Hm, kanske ska få ner den där listan på papper och sätta upp den väl synlig hemma. Det skulle kunna vara värt ett försök.

Tillägg: vi lever inte i misär. Alla mår bra och vi har väldigt roligt ihop alla fem. Men vi prioriterar aldrig städning och liknande… Ville bara förtydliga så ingen tror att barnen lever i ett råtthål utan mat och kläder.

7 tankar om “Struktur

  1. Skönt att fler i grund och botten är ostrukturerade, hade aldrig fixat min strukturering utan stödboendet och stödassistenterna. Hade varit ett större kaos än nu. Men som du säger så har det alltid varit mat på bordet, hela och rena kläder.

    Ha en skön helg!// Michaela

    p.s gillar namnet på din blogg ”Tant Augustas Tekopp” så härligt

    • När man talar om trollen så kläckte min man ur sig idag att vi borde ta tag i källaren ;). Skönt att du får bra stöd i vardagen, det är ändå guld värt när vardagen funkar.

Lämna en kommentar