Årets bok 2021

Årets bok är en utmärkelse som jag egentligen aldrig haft något intresse för (jag tycker både Augustpriset och Nobelpriset är mycket intressantare) men när jag googlar runt lite så inser jag att priset delades ut första gången 2017 och att jag faktiskt har läst tre av de hittills fyra prisvinnarna.

Vad gäller de nominerade 2021 så har jag läst Stöld av Ann-Helén Laestadius och en del av Vänligheten av John Ajvide Lindqvist. Stöld tyckte jag om medan jag inte kommer att läsa klart Vänligheten. När det gäller resten av de nominerande så är Shuggie Bain en bokklubbsbok som jag måste läsa (förra gången kunde jag inte gå och jublade lite grand inombords för att slippa läsa den här men sen flyttade vi träffen så nu måste jag ta tag i den i alla fall – det här är verkligen inte min genre så lusten är minimal) och jag står i kö på biblioteket till Brinn mig en sol. Resten av titlarna lockar föga och även om man aldrig ska säga aldrig så är de i alla fall inte högprioriterade.

Enligt O undrar om det är någon bok vi saknar på listan över nominerade men där blir jag svaret tyvärr svaret skyldig. Jag har dålig koll på utgivningsår och jag läser nog mer sådant som ligger utanför ramarna för vad som tas med i den här typen av listor, även om jag verkligen tyckte om en av de tre prisvinnarna jag har läst (När kräftorna sjunger).

6 tankar om “Årets bok 2021

  1. Tyckte nog att det var en ovanligt varierad lista för att vara Årets bok. De brukar hålla sig till underhållningslitteratur av olika slag. Inget fel med det, men jag brukar ha läst få av de nominerade.

Lämna en kommentar