Fem en fredag – årshjul

Fredag. Tack och lov. Jag avrundar den med veckans fem fredagsfrågor hos Elisamatilda.

  1. Vilken månad tycker du alltid känns längst? Haha, det här skrev jag ju om igår. Jag tycker att januari är en evighetslång månad.
  2. Vilken tid på året går fortast? Alla semesterveckor 😉. Annars är det nog våren, denna ytterst opålitliga årstid. Man vet liksom aldrig om den kommer eller om vintern direkt glider in i sommaren.
  3. När på året är du som gladast? På vintern. Jag älskar kyla och snö!
  4. Hur skulle ditt år se ut, vädermässigt, om du fick välja? Vinter med mycket snö och 5-10 minusgrader under december till mars, vår under april och maj, skir försommar i juni följt av högsommar juli-september. Sen mörker, höst och vackra färger i oktober och november.
  5. Vilken är din favorithändelse som återkommer varje år? Måste ju vara min födelsedag, jag älskar att fylla år! Eller semestrarna. Jag älskar också att vara ledig. Sista arbetsdagen innan en lång sommarsemester är kanske ändå årets bästa dag.

På tal om årshjul så ser jag alltid året framför mig i form av Scouternas kalender. Jag hade den kalendern på mitt rum när jag var liten och nu pryder den sin plats i köket här hemma.

10 tankar om “Fem en fredag – årshjul

  1. Ja det var en trevlig kalender. Jag gillar att fira andras födelsedagar, men inte min egen. Årstiderna tror jag att få av oss vill vara utan! Ha en fin helg!

  2. Vilken underbar kalender!
    Nej, inte vinter och kyla! Du låter som min yngsta dotter, hon älskar både hösten men mest vintern. Annars så, alla årstider vill jag ha.
    Trevlig lördag!

    • Jag var ute med hunden i skogen idag och vi pulsade fram i snön. Till slut kom vi upp på toppen av ”berget” och såg solnedgången bakom den snöiga skogen på andra sidan av den frusna sjön. Jag skulle kunna stanna i timmar och bara njuta. Det här är så gott för min själ.
      Trevlig helg till dig också!

  3. Äntligen en själsfrände som gillar vinter och snö, har känt mig väldigt ensam när jag traskat runt bland alla fredagstema-deltagare som mest vill ha sommar sommar sommar. Kul att du gillar att fylla-år-igen, känner tvärtom där,. Och gillar inte att bli firad heller. tur jag fyller år i november då ingen går utanför dörren, hihi
    Ha en fortsatt fin helg, almanackan var så vacker

    • Det verkar vara ett gemensamt drag hos många bloggare det här med att inte gilla vinter, snö och kyla. Många verkar inte heller vara förtjusta i alltför varmt på sommaren. Själv uppskattar jag båda :).

      Fylla år är kul men samtidigt så börjar jag reflektera över det här att bli äldre. Har 1,5 år kvar till 50 – hur kommer det att kännas? Herregud, när mina föräldrar fyllde 50 var de ju gamla tyckte jag. För egen del har min yngsta inte ens hunnit bli tonåring vid det laget – det kanske håller en ung ett tag till? 😉

Lämna en kommentar