Veckans bokbloggsfråga – högläsning

Veckans-bokbloggsfragaVeckans bokbloggsfråga har inte tagit semester ännu så jag passar på att svara på frågan Vad innebär högläsning för dig? Har du några minnen från din egen barndom när det gäller högläsning? Läser du/har du läst för dina egna barn? Läser du kanske för barn på ditt jobb? Har du några tips och råd att dela med dig av när det gäller högläsning?

Nja, högläsning på jobbet ligger inte inom min rollbeskrivning och det skulle nog framkalla en del förvånade miner om jag satte igång något liknande ;). Däremot brukar jag ge bokpresentkort till jul/sommar/påsk och det är så nära jag kommer litteratur på jobbtid. Hemma läser jag desto mer. Främst är det för Lillan och just nu är det Nelly Rapp som gäller. Hon får läsa första sidan i varje kapitel och så läser jag resten. På så sätt slår vi flera flugor i en smäll eftersom hon behöver öva på läsningen.

Det enda tips jag kan ge är att se till att hitta böcker som den du läser för tycker om. Det har inte varit några problem med tjejerna men med Sonen fick vi leta ett tag innan vi hittade böcker som han tyckte om att lyssna på. Nu läser han själv för det mesta men ber ibland om lite läsmys och då återgår vi till någon av de gamla favoriterna eller så läser vi några sidor i Harry Potter tillsammans.

Det är så himla lite vakentid man har med sina barn, gäller att passa på att gosa så länge de vill :).

2 tankar om “Veckans bokbloggsfråga – högläsning

  1. det var väl en smart idé att låta barnet läsa en bit först! jag vill gärna också tycka om de böcker jag läser högt. men klart att barnen får välja. serier har jag alltid vägrat läsa högt

    • Jag har läst över 20 böcker om Meadows älvor… Det finns tydligen minst 90 st utgivna så jag tackar min lyckliga stjärna att intresset för dessa verkar ha avtagit. Men vad gör man inte för att få dem att tycka om det här med läsning 😉

Lämna en kommentar