Frukost på Tiffany’s

I en iver att läsa lite fler klassiker köpte jag ett gäng sådana på Akademibokhandeln på Odenplan i våras i väntan på en tandläkartid. En av dessa var Truman Capotes Frukost på Tiffany’s. Jag såg framför mig en ung Audrey Hepburn i svart fodral och pärlcollier, att jag skulle känna doften av inrökt nattklubb och att jag skulle få ta del av någonting, okänt vad.

Gissa min förvåning när Audrey Hepburn visar sig ha regnbågsfärgat hår, skelande blick som måste gömmas bakom solglasögon och vara smått galen (eftersom jag inte är utbildad inom området så vet jag inte korrekt benämning på åkomman, men något fel är det) och det enda jag får ta del av är hur berättarjaget m fl trånar efter denna kvinna som verkar vara en blandning av prostituerad och mytoman.

Jag kan kort och gott säga att jag inte har en susning om vad som gjort denna bok till en klassiker. Däremot tyckte jag att de andra novellerna som också ingick i utgåvan hade sina poänger.

Har ni läst den här? Tyckte ni om den?

  • Betyg: 2/6
  • Utmaningar: Sommarläsning 2016

6 thoughts on “Frukost på Tiffany’s

  1. Jag vet. Så konstigt. Jag som inte ens läst boken då utan tycker det är konstigt att filmen blivit en sådan klassiker för jag tycker just att huvudpersonen är minst sagt jättekonstig… Även om nu Hepburn är rätt fin att se på😉

Leave a Reply

