Veckan bokbloggsfråga

Om man vaknar utvilad klockan 05:22 en lördagsmorgon kan man lätt börja ifrågasätta både sitt förnuft och sina sömnvanor… Och så kan man i lugn och ro besvara Barnboksbloggens bokbloggsfråga för veckan innan resten av familjen vaknar. 

Finns det några speciella platser, i Sverige eller utomlands, som du särskilt gärna läser böcker ifrån? Väljer du helst böcker som utspelar sig i miljöer du kan känna igen dig i och som du har besökt, eller väljer du hellre böcker som utspelar sig på platser som du kan drömma dig bort till? Finns det några böcker som utspelar sig i din hemstad som du kan rekommendera? 
Mitt läsmönster har faktiskt förändrats radikalt de senaste åren. Det gick inte över en natt, men från att nästan uteslutande ha läst deckare som utspelar sig i England och USA samt fantasy från diverse världar läser jag nu mest ”vanliga” böcker som utspelar sig på alla möjliga olika ställen. För stunden är jag till exempel i Frankrike med Proust och i Japan med Murakami. Samtidigt ska jag inte förneka att jag längtar efter Griffiths senaste och att få förflytta mig till Norfolk igen. Så visst har England fortfarande en stark lockelse. 

När det gäller böcker som utspelar sig i min egen hemstad så kan jag inte erinra mig att jag läst något med Västerås, där jag växte upp, i centrum. Undantaget kapitlet i en av böckerna i engelsforstrilogin där de är i tingsrätten i Västerås. Stockholmsskildringar finns det ju däremot gott om och bäst där är förstås Fogelström (dåtid) och Anna-Karin Palm (nutid).

En tanke på “Veckan bokbloggsfråga

Lämna en kommentar