Sommarläsning anno 2016

Idag är det den 1 juni och därmed inleds också årets sommarläsning. Jag bestämmer enväldigt att den här på min blogg tar slut den 31 augusti (för att då ersättas av listor över planerad höstläsning förstås). Tre förhoppningsvis härliga sommarmånader med lite extra möjlighet att hitta tid till läsning.

Jag vet att jag tidigare i år i samband med diskussioner om diverse utmaningar skrev att jag inte skulle ägna mig åt att definiera upp någon sommarläsning eftersom a) den kunde bli lite stressande och b) det från tidigare somrar är empiriskt bevisat att jag inte klarar av att fullfölja mina intentioner på området. MEN. Men… jag tycker det är väldigt roligt med listor. Och, som så ofta i den här delen av tillvaron, så spelar det absolut inte någon roll om jag hinner läsa det jag föresatt mig eller inte – så varför inte unna mig en liten lista?

I år tänker jag inte dela in läsningen i teman eller i olika typer av litteratur, jag tänker helt enkelt försöka läsa det jag har hemma, utan krav på att vissa böcker måste läsas eller att ett visst antal böcker ska bli utlästa. Undantaget är de böcker som jag har kvar från tidigare sommarläsningslistor, de vore onekligen rätt kul att ta tag i (markerade med * i listan) men vi får se hur det blir med det. Här är listan som den ser ut idag men jag är rätt säker på att den kommer att förändras/förlängas med några titlar till för vem vet vad man kan hitta för trevliga titlar när man har tillräckligt med tid över.

  • Anna Karenina, Leo Tolstoj *
  • Bloodline, Conn Iggulden
  • De utvalda, Steve Sem-Sandberg *
  • Den färglöse herr Tazaki, Haruki Murakami
  • Efter Ekot, Olivia Bergdahl
  • Ensam i Berlin, Hans Fallada *
  • Fantastic beasts and where to find them, J K Rowling
  • Frankenstein, Mary Shelley
  • Frukost på Tiffany’s, Truman Capote
  • Himlakroppar, Eleanor Catton
  • Kallocain, Karin Boye
  • Om vänskap, Kate Larson/Anna-Karin Palm *
  • Prince Lestat, Anne Rice
  • Robinson Crusoe, Daniel Defoe
  • Sacrilege, S J Parris
  • Swanns värld, Marcel Proust
  • The Edge of Nowhere, Elizabeth George
  • The First Verse, Barry McCrea
  • The Whatcher in the Shadow, Carlos Ruiz Zafón
  • Vad dagen är natten skyldig, Yasmina Khadra *
  • Walden, Henry Thoreau
  • Watership Down, David Parkins
  • Winter in Madrid, C J Sansom
  • Woman in Blue, Elly Griffiths
  • Väggen, Marlen Haushofer

Det är ändå en rätt bra blandning tycker jag. Kanhända att det hade varit trevligt med någon mer renodlad deckare men med tanke på min relation till den genren just nu så får Elly Griffiths ensam täcka upp på det området.

Hur ser era läsplaner/-intentioner ut för sommarmånaderna?

5 thoughts on “Sommarläsning anno 2016

  1. Trevligt blandad lista. Visst är det kul med listor. Är sugen på att läsa Zafons bok och den andra av författaren som du tipsade om. Få se när det kan bli av. Har en känsla av att det kan bli en del omstuvningar bland böcker som jag vill läsa under sommaren beroende på lust och annat som händer.🙂

  2. Pingback: Tematrio – sommarläsplaner | Tant Augustas tekopp

  3. Pingback: Veckans bokbloggsfråga | Tant Augustas tekopp

Leave a Reply

