Veckans jerka – baksidestexter

Dags för lite jerka denna snöiga lördag. Nej, det snöar tyvärr inte just nu men hela villaförorten ligger inbäddad i härlig vit snö som ett fantastiskt sagolandskap.

Frågan den här veckan lyder: Johanna på Bokhora ställde tidigare i veckan en fråga om baksidestexter, och eftersom jag personligen alltid läser den blev jag nyfiken på hur du tycker att den ska vara för att fånga ditt intresse.

Jag läser alltid baksidestexter, det är liksom en del av både inköps- och läsupplevelsen. Först läser jag när jag köper/lånar boken och sedan läser jag igen när jag väl ska påbörja boken. Om språket på baksidan är taffligt eller om det finns utlåtanden om boken av till exempel Jungstedt, Marklund eller Guillou så avskräcker det definitivt medan motsatt effekt kan uppnås om det är författare jag gillar som skrivit något. (Jag har inget emot Guillou som författare, till skillnad från de två andra, men inbillar mig att han ibland kan blurba bara för att synas, inte för att han verkligen menar det som står – en alldeles egen privat teori utan något som helst belägg.)

Texten i sig tycker jag ska vara skriven i samma stil som själva boken. Det förstör så mycket om texten på baksidan skiljer sig mycket från bokens innehåll i stil och kvalitet, I alla fall känner jag mig lite lurad på den slags enhet som jag tycker boken ändå är (baksida, framsida och allt där emellan).

Intressant fråga det här. Ska kolla upp baksidestexten på några favoriter och se hur väl de stämmer överens med det jag nyss skrev ovan. För det är garanterat ingen regel utan undantag.

11 thoughts on “Veckans jerka – baksidestexter

  1. Nu när jag läser det du skrivit så kom jag att tänka på att jag jag läser baksidestexter dels när jag lånar eller köper en bok och sen vid läsningen, inte alltid, men det händer nog ganska ofta utan att jag direkt tänker på det. Särskilt som det ibland tar lite längre tid innan en bok blir läst. Det är lite roligt att fundera över sina läsvanor….😉

  2. Baksidetexter kan vara en bra indikation på om boken passar en eller inte, en liten vägledning kring vad boken rör sig om. Men det får inte vara för mycket och inte för litet, lite lagom sådär! Blurbar kan även jag ha svårt för.

Leave a Reply

