Fredagsfrågorna om kopior

När min son gick ut nian i somras slogs jag av att det på balen och avslutningen fanns ett par barn som inte föll in i samma mall som alla de andra. Mina barn kallar dessa för ”emos” och jag vet inte om den är en universell förklaring, men medan de andra hade festkläder på balen och finkläder på avslutningen körde de här på svarta jeans, korta jackor, t-shirts med tryck, grova skor och mycket smink. Tänk ändå att orka sticka ut hela tiden och vägra bli exakt likadan som alla andra i en extremt homogen gruppering, det är beundransvärt tycker jag. Mina barn hade aldrig tänkt på det ur det perspektivet tidigare men när jag började prata om det så höll de med. Själv har jag aldrig stuckit ut med någon klädstil, jag klär mig extremt vanligt (läs tråkigt) men jag fascineras av de som vill/vågar synas ordentligt.

Frågorna hos Elisa handlar just om kopior, både på papper och i verkliga världen.

  1. Vad var det senaste du kopierade (på kopiator)? Jag skriver ut ibland och ibland behöver något scannas men just själva kopieringsfunktionen på skrivaren var det länge sedan jag använde.
  2. Vem har folk sagt att du liknar? Min yngsta dotter. Eller kanske är det snarare så att hon liknar mig förstås. Men lika är vi.
  3. Vem har du försökt vara? Någon som får ihop allting. Men det har jag gett upp och nu försöker jag få ihop det som är viktigt.
  4. När har du föredragit en kopia över ett original? Aldrig. Därmed inte sagt att jag aldrig köpt en kopia av något men jag hade absolut föredragit originalet.
  5. På vilket sätt var idag precis som igår? Jag är på kontoret idag igen, fast det är fredag. Men jag behöver verkligen köpa en ny klänning till en fest nästa helg och eftersom jag vägrar att lägga en lördag eller söndag på något så tråkigt så åkte jag till kontoret i förhoppningen att kunna hitta något idag.

Bild från Pixabay

16 tankar om “Fredagsfrågorna om kopior

    • Instämmer helt i att man måste trivas i sina kläder och jag trivs utmärkt i enkla svarta munderingar :). Men att köpa kläder är det absolut värsta jag vet, därav att det blir långt mellan gångerna. Jag önskar verkligen att jag kunde tycka att det vore lite roligt men nej, icke.

  1. Hoppas du hittade en snygg klänning! När jag är ute på stan med mina tjejer, dotter, dotterdotter och dotterdotterdotter, haha, då får vi ofta höra att vi alla liknar varandra. Jag tror inte att de yngre tycker det är så kul att höra…men de erkänner att vi nog är släkt..
    Ha en trevlig helg

    • Men vet du, jag hittade faktiskt en klänning i fredags. Jag hade ställt in mig på att köpa en riktigt dyr en som jag kan ha år efter år men så snubblade jag över en billig som funkar alldeles utmärkt det här året och då blev det den. Skönt nu men å andra sidan blir paniken densamma inför nästa års gåsmiddag. Jag är hopplös på det här med kläder och shopping…

      • håller med dig, vardagskläder är inget större bekymmer, men något lite festligare är problem att hitta. Men nu vet du att du kan unna dig något dyrare nästa år!

  2. Coolt av dem att hålla fast vid sin stil även på avslutningen. Hoppas verkligen du hittade en klänning. Våndas själv alltid så förfärligt när jag ”måste ” hitta något.

    • Ja, det är hemskt att shoppa under press. Men jag hittade faktiskt en klänning som jag slog till på. Dessutom hittade jag en tröja som jag förvisso inte mäktade med att prova och köpa men jag vet nu var den finns så jag kan gå tillbaka när jag är på kontoret senare den här veckan. Kruxet är att jag behöver inte en utan många tröjor, men jag måste ju börja någonstans.

  3. Pingback: Fem en fredag v. 46: Glada timmen - elisamatilda.se

Lämna en kommentar