Fem en fredag: mörker

Ja du lilla bloggen, ett visst bloggmörker råder definitivt så det tycks som om fredagsfrågorna hos Elisamatilda får vara ljuspunkterna ljust nu även om jag den här veckan inte ens lyckades få till dem på fredagen.

  1. Vad tycker du om att vrida klockan åt det ena eller andra hållet? Jag gillar det inte på våren men jag älskar det på hösten. Båda känslorna är dock snabbt övergående, det handlar mest om att få sova en timme mer eller mindre den där natten och sedan är det som vanligt igen.
  2. Vad innebär mörkret för dig? En chans att koppla. Jag som älskar att lägga mig tidigt njuter av att hela familjen faktiskt drar sig tillbaka till sina respektive sängar tidigare än vanligt.
  3. Har den här hösten varit mörk eller ljus för dig? Vädermässigt har det varit en fantastiskt höst.
  4. När famlade du senast i mörker? Varje gång jag ska ner i källaren. Vår el mår ganska dåligt så medan vi väntar på elektrikern kan vi inte tända i trappen utan får famla oss fram till lampknappen nere i källaren.
  5. Av vilken anledning var du senast uppe mitt i natten? Ja… det var nog när hunden var dålig i magen för ett tag sedan. Men annars är jag aldrig uppe nattetid, har jag lagt mig så sover jag gott till morgonen.

Nu ska jag klä på mig och försöka få sällskap av någon familjemedlem på en lite tur in till stan för att hämta ut ett smycke hos guldsmeden. Ikväll väntar en gåsamiddag hos vänner och så sent som igår eftermiddag löste sig klädproblematiken. Det vimlar inte av smokingklänningar i garderoben efter de senaste åren om man säger så…

9 tankar om “Fem en fredag: mörker

  1. Kravlöst med denna mörker, har inte ont av det, gillar variationen i årstider. Spännande med gåsamiddag, smakat på svartsoppa, ok, vågar jag berätta att som göteborgare var jag nyfiken, köpte sån där ”korv” som med risgrynsgröt på coop…

  2. Ja visst har det varit en fantastisk höst! Nästan 15 grader ute idag.
    Jag gillar normaltid, men avskyr att behöva ställa om klockorna. (Även om de flesta ställer om sig själv.

  3. Vilken höst det varit, men 13 grader i ottan och nästan 17 nu, hur varma höstar/vintrar kommer det bli, någon vajsing är det….
    Mörkret i år jobbigare, kändes inte ens som en extra timme sömn när klockan ändrades…kanske åldern;)
    Skönt att du har bra sömn, var rädd om den!
    Låter som mycket trevligt med fest!

    • Den här veckan har jag varit på kontoret alla dagar och då slår det mig att jag aldrig ser dagsljus när jag är där. Alltså, vi har ju fönster men det är ändå skillnad mot att sitta hemma och komma ut mitt på dagen.

  4. jag tycker att den här hösten har känts bra med sol och inte särskilt kallt. går inte och lägger mig tidigare för att det blir mörkare. framför allt sover jag inte mer för det. ska på gåsmiddag nästa helg. (ser inte riktigt fram emot svartsoppan.)

  5. Pingback: Fem en fredag v. 47: Inflation - elisamatilda.se

Lämna en kommentar