Fem en fredag: skifte

FREDAG! Det är grått och regnigt och rätt blåsigt men vi har inga utomhusplaner varken för idag eller för i morgon så jag tänkte jobba klart och sedan tända ljus och mysa inne. Elisamatildas frågor handlar om just skiftet mellan sommar och höst och här är mina svar:

När senast gjorde du nåt drastiskt med ditt yttre? Jag testade att ha lugg för över 20 år sedan men sedan dess har jag hållit mig till en page med samma längd på lugg som övriga håret. Smink använder jag ytterst begränsat. Garderoben innehåller nästan uteslutande enkla klassiska kläder i svart och grått med lite färg i form av rosa eller blått (utöver fritidskläder förstås). Jag får bli svaret skyldig på den här frågan, jag är verkligen inte roligare än så.

Har du bytt till varmare garderob än? Hösten kom samma dag som jag börjde jobba och då kom jeansen fram och jag har börjat ha en tunn dunjacka på mig när jag ute med hunden på kvällstid. Använder också långärmade tröjor när jag jobbar, det är för svalt med kortäramat nu. Så ja, varmare kläder är på plats även om jag inte gått in på ylletröjor och sådant än.

När ändras säsongen till höst? Det beror på vädret tycker jag. Det finns år då sommaren fortsätter in i september och andra år, som i år, då hösten kommer tidigt. Mentalt är det skolstarten, då drar vardagen igång på allvar i familjen och det blir tydligt att det inte är sommar längre.

Vad ser du fram emot med en ny säsong? Jag älskar hösten och ser fram emot de varmare kläderna, ljusen och myset som kommer med årstiden.

Vad är något du nyligen ändrat åsikt om? Vaccinet? Tidigare var jag lite tveksam till att ta det så snabbt som möjligt pga var lite rädd för att inte veta mer om biverkningarna. Sen ändrade jag mig om detta och när jag väl kunde boka tid bokade jag första möjliga tillfälle och är nöjd med det. Jag har också slutat ha mjölk i kaffet och därmed får jag aldrig ont i magen eller mår illa av kaffedrickandet längre. Stora och små förändringar med andra ord.

Bild från Pixabay

12 tankar om “Fem en fredag: skifte

    • Nämen fy. Det låter ju inget vidare. Jag kände noll och intet efter första men fick ont i armen och influensasymptom efter andra. Allt gick dock över på en dag. Hoppas det ger med sig snart.

    • Jag vet inte om det är sant men jag hörde att man lurar magen lite när man har mjölken in kaffet, magen fattar liksom inte vad den har att ta hand om när kaffesyran lindas in i mjölken. Har ingen aning om detta stämmer men det funkar för mig. Har inga problem att dricka mjölk i annat fall, eller i te, men just kombon verkar inte optimalt för mig.

  1. Haha vi är rätt olika, jag klär mig bara i glada färger, möjligen till svarta byxor. Page trivdes jag bra i, men nu har jag klippt kort, ser lite tuffare ut, viktigt när man blir tant, tycker jag! Ingen mespropp här inte..Jag ser också fram emot hösten!

    • Jag har rakt fint bebishår… En kort frisyr skulle kräva eoner av tid och stylingprodukter för att få till på det här huvudet. Jag har faktiskt haft diskussionen med min frisör några gånger men hon känner mig väl och är rätt tydlig med att hon inte tror att jag skulle klara av det 😂.

  2. Insåg också när jag läste första frågan att det ju sannerligen inte skett några större förändringar, ha ha. Tant doktorn är förstås nöjd med att du tagit ditt vaccin 🙂 Det är INTE kul att se covidpatienterna på hospitalet och de skador de får, inte heller de som aldrig hamnade på sjukhus men som kommer på uppföljning för långvariga svåra symtom.

    • I början tänkte jag på svininfluensan och vilken tur vi hade där som inte drabbades av något (även om vaccinen som sådana är olika). Jag har hört från mina läkarkompisar om både situationen på iva och om de långvariga symptomen så ja, jag känner också att det var sätt sak att göra för mig (och maken och äldsta dottern som fick ta nu i augusti).

      Nej, så mycket förändringar blir det inte men det är å andra sidan skönt att man är rätt nöjd 😊. Fast kanske en klippning vore på plats konstaterade jag igår, att klippa bort sommartopparna nu.

Lämna en kommentar