Veckans bokbloggsfråga – vad gör du nästa år?

veckans-bokbloggsfraga-300x273

Det är söndag kväll, jag har städat större delen av huset och fått fram lite julsaker och ÄNTLIGEN börjar jag ana att det nog går att ro även denna jul i land. Jag tänker inte säga att ”nästa år ska jag börja i tid” för det har jag sagt så många gånger nu och ändå aldrig lyckats utan hädanefter ska jag bara ta ett djupt andetag och tänka ”det kommer att gå även i år”. Maken och de två yngsta är och handlar julgranar, förhoppningsvis hittar de i alla fall också en liten gran att ha på övervåningen, och jag har precis lyckats skicka in beställningen på fotokalendrar. Med expressleverans så bör de hinna komma innan julafton. Och om det inte gör de så är det bara att gilla läget. Det nya året, och behovet av ny kalender för far- och morföräldrar, börjar ju faktiskt inte förrän om två veckor och till dess ska de väl ha landat här hemma tycker jag.

Nu tar jag mig tio minuter att svara på veckans bokbloggsfråga innan de kommer hem och det är dags att börja med maten.

Har du hunnit börja fundera på det kommande året när det gäller din läsning och ditt bloggande? Kommer du att delta i några utmaningar, kommer du att fokusera på ett visst tema eller kommer du att göra några stora förändringar i ditt läsande/bloggande? 

Absolut har jag börjat fundera och jag har också kommit fram till svaret. Jag kommer att vara med i Kaosutmaningen om den återkommer i en 2017-tappning och jag kommer att haka på Lyrans jordenruntutmaning om det blir någon sådan. Kaosutmaningen är ju fullkomligt kravlös och styr inte mitt läsande, bara kul att kunna pricka av någon punkt då och då. Vad gäller Lyrans utmaning så har den hittills gett mig ett par riktigt bra böcker så jag hoppas på fler lyckträffar framöver. I övrigt tänker jag läsa fritt, förhoppningsvis mer än vad jag har läst i år. Det har varit ett uselt läsår, men mer om det i min årssammanställning.

Bloggmässigt kommer jag förhoppningsvis orka publicera inlägg lite mer frekvent och jag kommer att fortsätta lägga ut mina foton på söndagar. Jag har funderat på att flytta dem till en annan blogg men har inte bestämt mig än men sannolikt kommer bloggen att leva kvar som den gör även nästa år. Ibland funderar jag på att sluta helt men jag tycker ju att hela bloggsfären, både den kring böcker och den kring foton, är väldigt mysig. Idel trevliga människor, ett par har jag t om träffat i levande livet, och en har dessutom varit hemma här och ätit middag ett par gånger – mycket uppskattat av samtliga familjemedlemmar. Att lämna en sådan trivsam cyperspacetillvaro känner lite onödigt.

2 tankar om “Veckans bokbloggsfråga – vad gör du nästa år?

  1. Jag har stängt ned min blogg många gånger, men efter ett halvår eller så kommer jag tillbaka och startar om den 😉 Jag tycker som du, det ger så mycket att umgås i sociala medier med andra som man delar intressen med. Dessutom är det ett bra sätt att samla sina tankar, och ett bra minnesalbum att gå tillbaka till när man behöver ett visst recept, se bilder från ett visst tillfälle m.m.

    Nästa år kommer jag antagligen inte vara med i fotoutmaningen (365 foton), det tog så otroligt mycket tid att klura ut foton till teman, men jag kommer att fortsätta att fota. Och jag kommer att fortsätta att läsa och recensera böcker, det är så otroligt roligt och jag har fortfarande ett uppdämt behov av det. Jag kommer antagligen att vara med i en utmaning, den att läsa kvinnliga nobelpristagare. Dessutom har jag utmanat mig själv att i år se till att läsa svenska klassiker.

    Svar:
    Jag känner igen det där, så har vi också haft det, och kommer kanske ha igen. Allt går i vågor. Jag har firat jul på många sätt, men värst var ett år då vi bodde i Nacka och skulle fira jul på flera ställen. Vi hade en liten Suzuki Swift, och i den tryckte vi in oss själva, hunden, julklappar till 8-10 stycken och sängkläder och ombyteskläder. Sedan åkte vi på julaftons morgon till farmor i Rimbo, vidare till stort julfirande med min bror och släkt i Uppsala och vidare på julaftonsnatten till Västerås till Patriks släkt. Ingen vidare lugn och fridfull jul 😉 Den julen kan man säga var droppen, efter det firar vi julafton på ett ställe.

    Tack för tipset om Lisa Elmqvists sill, om min man hinner kanske han kan ta sig dit på lunchen och köpa sådan, det vore spännande att testa 🙂

Lämna en kommentar