Veckans jerka – lärande

Jag har vaknat alldeles för tidigt idag och ligger i min säng här på fjällstationen och blir mer och mer hungrig på grund av doften av nybakat bröd som stiger upp från köket. Ett lysande tillfälle att besvara veckans jerka med andra ord.

Känner du till någon bok i skolmiljö som du kan rekommendera, eller kan du ge exempel på en karaktär som innehar ditt drömyrke eller har du ”bokliga” erfarenheter av lärande på annat sätt?

De två första böckerna i skolmiljö jag kommer att tänka på är Special Topics in Calamity Physics av Marisha Pessl följt av Den hemliga historien av Donna Tartt. Båda mycket bra. Pessl slår rekord i fotnoter med litterära referenser (älskade det trots att jag inte alls kände till allt hon refererade till) och Tartts bok är med all rätt en slags klassiker inom genren. 

En annan bok i internatskolemiljö är Guillous Ondskan. Det var många år sedan jag läste den och jag tror att jag idag skulle tycka att den är för otäck. Då var den mer fascinerande och spännande (och förstås otäck också redan då, men inte på samma sätt som nu pga är nu mycket äldre och har egna barn och är, som alla normala föräldrar, livrädd för mobbning och utsatthet). Dessutom gick mitt ex pappa på samma skola under samma tid så han bidrog med en lite annan vinkling också vilket alltid är intressant. 

Jag älskar att gå till jobbet så gott som varje dag (och även när jag inte älskar det så har jag ändå roligt när jag kommer dit) men det finns få böcker som handlar om mitt specifika jobb. Om ens någon. Finns väl böcker med personer som är lagom hög mellanchef på ett större bolag men knappast så att jobbet då är i fokus. Snarare är mellanchefssituationen en beskrivning av misslyckande eller frustration eller så används den något raljerande.

Drömjobbet i allmänhet är annars läkare eller sjuksköterska, att faktiskt göra något för någon, inte ”bara” generera vinster och diskutera pengar. Men någon bok om specifikt läkaryrket kommer jag inte på, bara TV-serien Cityakuten, men vi har ju alltid böckerna om Cherry Ames. Älskade dem som liten 🙂  

14 tankar om “Veckans jerka – lärande

  1. Den hemliga historien blev jag väldigt besviken på när jag läste den tidigare i år. Eventuellt hade jag gillat den mer om jag hade läst den för tre decennier sedan.

    • Så kan det definitivt vara. Jag läste den i börja av 90-talet och då var jag ju onekligen en anna person. Det är en av dessa böcker jag ibland tänker att jag vill läsa om men det kanske bara är dumt.

  2. Låter som att det är väldigt trevligt på fjällstationen. 🙂 Jag tyckte mycket om Den hemliga historien när jag läste den. Ondskan har jag sett som film och den var väldigt otäck och bra! Pessls bok har jag tänkt att jag ska läsa någon gång, gillade ju Nattfilm.

  3. Ja, mellanchef är mest något som en person är och så handlar boken om relationer snarare än jobbet. 🙂 Jag är (sedan två veckor tillbaka) samordnare inom kommunen – kryllar inte av sådana heller i böckerna. 🙂

    • Haha, nä, det är nog mer lockande att skriva om yrken som folk faktiskt vet vad de är som polis och läkare. Jag vete sjutton om mitt jobb ens har en vedertagen officiell benämning 😉

  4. Ondskan var fantastisk när Benny Haag satte upp den på Dramaten som en monolog. Publiken satt som förstenad och man gick därifrån alldeles utmattad. Vilken upplevelse det var! Jag har inte läst boken däremot.

Lämna en kommentar