Veckans jerka – barns läsning

img_7521 Frågan i veckans jerka är en fråga som ligger mig varmt om hjärtat som den trebarnsmamma jag är. Lottens bokblogg skulle vilja veta hur du tror att man kan inspirera barnens läsande. Har du några goda exempel?

Jag har tre barn födda 05, 07 och 09. De är alla vääääldigt olika i sin syn på läsande och de är också tre helt olika typer av läsare.

Äldsta läser som en vuxen. Snabbt och med behållning och läser allt hon kommer över. Vi har en liknande litteratursmak och plöjer fantasy på löpande band och det är så kul att kunna prata om böcker vi båda två har läst. Henne har vi aldrig uttryckligen behövt uppmuntra att läsa även om vi förstås har läst för henne sedan hon var mer eller mindre nyfödd (den förstföddas privilegium). Sonen, barn #2, har alltid gillat att bli läst för men det har varit svårt att hitta böcker att läsa eftersom han inte alls gillar fantasy, tycker Nelly Rapp är alltför otäck och finner de flesta ”vanliga” böcker vara tråkiga. Däremot gillar han böcker om natur och historia så det har vi försökt hitta bra exemplar av. Jag köpte den illustrerade Harry Potter till honom i julklapp och vips så har han läst ut den och är nu på del två i serien och älskar dem.

Lillan är alltför lat för att läsa själv ;)… Däremot älskar hon Daisy Meadows femtioleva serier om älvor. Samma berättelse i varenda bok men ack vad hon uppskattar dem. Så även om jag börjar smågäspa redan på rad tre så lyssnar hon med stort intresse. Nu får jag henne att läsa ett stycke här och där i böckerna på egen hand och det börjar till slut falla i god jord det också.

Så, det gäller väl helt enkelt att inte ge upp. Testa och prova och prata om böckerna och läs själv. Alla har sin smak och förr eller senare träffar man förhoppningsvis rätt i bokfloran. Det finns nog ingen universallösning som passar alla men om man som förälder inte ger upp så tror jag att de flesta barn kommer att komma igång med sin läsning.

Något jag har iakttagit är dock att samtliga barn kommenterar att deras kära fader inte läser. Att han säger att han läste mycket som barn hjälper liksom inte, de ser honom aldrig med en bok och jag är inte helt säker på att det hjälper till för att öka Sonens läsintresse… Men, men, jag kämpar på och mig ser de desto oftare med en bok :).

3 tankar om “Veckans jerka – barns läsning

  1. Det hade ju varit en dröm om alla människor hade ”läsgenen”, men så är det ju tyvärr inte. Lika lite som att alla har ”sportgenen” eller ”matematikgenen”. Vi är ju alla olika.

Lämna en kommentar