Bokjerka om tidig läsning

Ni anar inte hur barnsligt glad jag är att jag kommer ihåg veckans jerka! Det känns som om det sakta, sakta ändå blir lite möjligare att komma ihåg mina egna saker också, inte bara barnens och jobbets. Och jag vill inte ropa hej ännu, men nog känns det som om det börjar lätta på lästlustfronten också.

Veckans jerka hos Annika ställer frågan När började du läsa och varför fortsatte du att läsa så mycket som du gör?

Ärligt talat minns jag inte när jag började läsa. Jag vet att jag kunde läsa rätt bra när jag började skolan och när jag tittar i gamla B. Wahlströms Ungdomsböcker (de med röda och gröna ryggar) så har jag skrivit datum i dem när jag fått dem och de flesta har åren 1979-1980 i sig. Så när jag var 7-8 år läste jag i alla fall tillräckligt bra för Tre Deckare, Kitty och andra böcker på den nivån.

Varför jag fortsatte att läsa så pass mycket är ju en synnerligen intressant fråga som jag säkert skulle kunna djupdyka i. Ett par enkla förklaringar är dock att jag 1) älskade det och levde mig in enormt i det jag läste och såg väl nästan karaktärerna som mina vänner, och 2) inte hade så absurt många aktiviteter på min fritid som mina egna barn har idag, det fanns med andra ord gott om tid att fördriva. Sen har det gått av bara farten. Läsningen har blivit en vana genom åren och jag njuter fortfarande lika mycket av att förflytta mig till andra miljöer och andra världar. Dessutom är det ju en mycket prisvärd hobby tack vara våra eminenta bibliotek (och Adlibris ;))!

13 tankar om “Bokjerka om tidig läsning

    • Har inget minne av att mina vänner läste speciellt mycket när vi var små. En tjej som kom till klassen i fyran läste lika mycket som jag. Så det var verkligen ett eget intresse, inget grupptryck att tala om.

  1. Visst är det så att barnen idag har så många aktiviteter att de inte hinner läsa särskilt mycket. Det är synd för man lär sig så mycket om världen och om hur vi människor fungerar.

    • Börjar få lite panik över att min äldsta har för många aktiviteter just nu. Men hon gillar dem alla, klarar skolan galant och ÄLSKAR att läsa. Så vissa klarar nog av det. Värre med barn #2. Fast där är det nog bara ett bristande intresse, kan (tyvärr) inte skyllas på aktiviteterna.

Lämna en kommentar