Bokbloggsjerka

Förra veckan var ju jerkan väldigt enkel, idag behövs lite mer klurande igen.

Låt oss återgå till ämnet karaktärer för en stund: Finns det någon karaktär som bär upp sitt namn exeptionellt bra?

Karaktärerna i Harry Potter, som flera redan har nämnt, är väl de första som jag kommer att tänka på då deras namn är väldigt beskrivande. I övrigt är det lite svårt. Det enda övriga jag tänker på är Lord Thomas Lynley och Detective Segeant Barbara Havers. Två karaktärer som har namn jag tycker fungerar väldigt bra. Men om det är namnen i sig eller om jag bara har levt med dem i så många år vid det här laget ska jag nog låta vara osagt.

2 tankar om “Bokbloggsjerka

  1. Det paret känns nästan som två gamla kompisar vid det här laget, alltsedan jag läste Till minnet av Edward och blev fast i dessa tegelstensromaner. Jag tycker definitivt att karaktärerna bär upp sina namn med råge. Kommer det att bli ett udda romanpar någon gång? Kunde blivit härliga ”krockar”, som i de utmärkta danska böckerna av en av mina nya favoritförfattare J Adler-Olsen.

    • Har också upptäckt Adler-Olsen. Läskiga böcker det där. Finns en viss poäng med de klassiska engelska – inte så mycket ustuderat våld. Hoppas på nu George snart och ska strax ge mig i kast med del 3 av A-O. Och förstås, senaste om allas vår norske Harry Hole!

Lämna en kommentar