Sommar!

Nu är sommaren här på allvar och det är ljuvligt. Jag äter min frukost utomhus och det är ett sommartecken om något, förra sommaren tror jag att jag åt frukost inne ett par dagar bara och jag hoppas på samma facit i år. Nu är det tre veckor kvar till semester. Det känns evighetslångt på ett sätt men också rysligt kort när jag konstaterar vad jag ska hinna bli klar med innan jag går.

  1. Vad åt du ofta på sommaren som liten? Frasfranska med inlagd västeråsgurka. Min mormor och morfar brukade komma förbi på sommarlovet och ha frukost med sig. Alltid frasfranskor, gurka och hamburgerkött (till min mans stora fasa, han är uppfostrad att se på hästar som hundar). Oftast åt vi i trädgården men ibland gjorde vi utflykter med morfars bil och åt sagda smörgåsar ute i skogen någonstans. Och förstås hade de picknickbord och -stolar med sig, man satt inte på marken och åt.
  2. Hur är sommaren sämre än övriga årstider? Det är det här med sommargarderoben… Suck.
  3. Vilka platser besökte du ofta på sommaren som ung? Vi var mycket hemma på somrarna men vi nyttjade Mälaren och var ofta ute och badade på Östra holmen utanför Västerås. Eller så badade vi ute på Björnön. Vi tältade en hel del på Öland när jag var liten och sedan avancerade vi till Åland.
  4. Vad är något du vill göra i sommar? Umgås med min familj. Det här är lite intressant, när barnen var små var semestrarna förvisso roliga men rätt intensiva och ibland undrade jag om jag inte tagit lite för lång ledighet. Nu blir det en chans att faktiskt få umgås alla fem på heltid, det händer alltmer sällan då de blir äldre och får mer och mer egna liv. Planen är bila ner i Europa (Frankrike? Italien?) i två veckor och då får vi med oss alla tre. Det ska bli supermysigt. Vi ska upp till fjällen en vecka också men då tror jag att äldsta väljer att stanna hemma.
  5. Spenderar du hellre sommaren på landet eller i storstad? Ett par dagar i en storstad tycker jag är helt ok men det är skönare att ha lite rymd omkring sig när det är varmt. En kompisfamilj från Lund kommer upp till oss några dagar varje år och då turistar vi i Stockholm och det är fantastiskt. Men det är också lika skönt att lämna stan framåt eftermiddagen, åka ut till villaförorten och gå ner och ta ett bad.

Fler sommarsvar hittar du hos Elisamatilda.

22 tankar om “Sommar!

  1. Frukost på altanen är lycka, vi har både sol- och skuggsida. Gillar hamburgerkött men det var för ett tag sedan… Nu ska jag till fiskaffären och köpa även jordgubbar. Hoppas ni får en fin bilsemester.

  2. Ja, frukost ute är ljuvligt, nu har vi ingen uteplats längre, men balkongen duger bra, dock är det för varmt att äta frukost där just dessa varma dagar!
    Mums med hamburgerkött, härliga minnen!
    Ja, jag gillar också både landet och stan på sommaren!
    Ha en fin helg!

  3. Hästkött är något jag också är uppväxt med. Men jag kommer ihåg det som ett salt pålägg men jag tycker inte riktigt att det är lika salt längre… men det kanske bara är minnet som busar till det 😉 Ha en fin helg!

  4. En bilsemester ner i Europa låter toppen, nya vyer, nya upplevelser, bästa sällskapet ! Fjällen är också lika underbara på sommaren som på vintern, hösten är väl min favoritårstid där. Låter underbart med dina picknickminnen, vi campade med tält när min dotter var barn och de har gett oss många fina sommarminnen. Ha en solig och fin resesommar

    • Jag har aldrig varit uppe i fjällen på hösten men det är något jag verkligen vill uppleva. Nu har jag pratat om det här i så många år, får se om vi får till det i september i år.

    • Det roliga är att min man har nog aldrig ens suttit på en häst men hans far däremot red väldigt mycket. Så han hade nog dött knall och fall om han serverats hamburgerkött :). Själv fattade jag faktiskt inte att det var häst förrän i vuxen ålder.

  5. underbara smörgåsar! frukost ute har jag ätit så fort det blev ett antal plusgrader. jag tar på mig ordentligt. inget går upp emot frukosten ute på altanen. låter som trevliga semesterplaner

    • Åh, vad härligt det låter att ändå trotsa väder och vind. Vi har inget tak på altanen, annars hade jag definitivt nyttjat den även vid regn. Fast kanske inte om det är kallt…

    • Nej, det där är ju en annan aspekt. Vi har inte slutat äta kött men vi är numera väldigt noga med vilket kött vi äter. Älskar också sommaren! Det gjorde jag faktisk inte förr, det har kommit med åren 🙂

  6. Frukost ute saknar jag här i lägenheten. Men balkongen går bra på morgonen. Jag åt också hamburgerkött på smörgås när jag växte upp, men slutade när jag insåg att det var kött från hästar.

  7. Så mysigt det låter med fralla o gurka, även om jag är van vid leverpastej, men det är helt klart sommarfrukost utomhus. Bila i europa liter riktigt skoj, något jag gärna vill uppleva någon gång. Ha en fin helg

    • Jag har inte ätit det sedan jag var liten, osäker på om jag skulle vilja ha det idag. Mmmm, ska bli skönt med semester nu, jag är grymt avundsjuk på barnen som redan har ledigt.

Lämna en kommentar