Fem en fredag

Jag gick upp galet tidigt i morse och körde ner till Lund för en helg med kompisar (och magnoliablomning). När jag landade vid deras köksbord kl 10 tänkte jag på att det kom en del gott av pandemin också. Innan 2020 hade det inte alltid setts med blida ögon på att jobba någon annanstans än på kontoret eller i undantagsfall hemma. Nu, nu är det ingen som bryr sig speciellt mycket. Arbetsdagen har hittills skett i samarbete med folk på väg upp till fjällen, jag i bilen och sedan på plats i Lund, och en på tåget på väg upp från Köpenhamn. Och det funkar ju det med.

En sådan tidig morgon gör dock att jag är lite trött i ögat nu får jag erkänna så jag tar en jobbpaus och svarar på frågorna hos Elisamatilda och sen ska jag slå till på en kopp te till.

  1. Anfall är bästa försvar – när deltog du i bollspel senast? Jag är oerhört tacksam över att slippa all slags bollaktivitet sedan jag slutade gymnasiet. Jag har spelat brännboll ett par gånger som vuxen men även det var länge sedan.
  2. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge – vad väntar du på? Jag har väntat i många år på just den här helgen! Två år av pandemi och två år med dödsfall i familjen – men nu är jag i Lund och hälsar på min äldsta kompis och hennes familj precis när magnolian blommar.
  3. Bättre ensam än i dåligt sällskap – när ville du senast bara gå hem? Jag hade en riktigt dålig dag på jobbet för ett tag sedan och då ville jag åka hem igen redan innan lunch men jag höll ut till framåt 15 om jag inte missminner mig.
  4. Den som spar han har – vad sparar du till? Långsiktigt: buffert. Kortsiktigt: semester.
  5. En plats för var sak och var sak på sin plats – vad hos dig ligger aldrig på sin rätta plats? Typ allting. Ibland råkar det dock bli så att något vi letar efter faktiskt ligger där det borde ligga och då blir både jag och min man lika förvånade. Eftersom vi båda två är likadana så blir det aldrig några konflikter kring det här och det är skönt, även om jag ibland önskar att åtminstone en av oss hade lite ordningssinne på hemmafronten (på jobbet har vi båda stenkoll på allting). Men kaka söker maka, är det inte så?

Ha en härlig långhelg allesammans!

10 tankar om “Fem en fredag

  1. magnolia hör samman med Lund? brännboll spelade vi hela tiden i skolan. har spelat även som vuxen. fotboll till nöds också, men nu är barnbarnen för duktiga. hoppas att du får en riktigt härlig helg i Lund

  2. Ja jag tror man slipper bråka om bägge har samma svagheter, samtidigt så blir det ju lite kaotiskt ibland. Har varit gift med både slarver och pedant, ingendera funkade, haha
    Så kul att du fått en drömhelg med gamla bästisen. Jag borde ta mig samman och planera en resa till Helsingfors o min gamla bästis som jag återfann för ett par år sedan efter fyrtio år i förgängelsen. Bägge har flyttat och bytt namn…o så kom pandemin förstås. Önskar dig en toppenhelg

  3. Pingback: Fem en fredag v. 18: Nyheter - elisamatilda.se

Lämna en kommentar