När en favoritförfattare går ur tiden

C J Sansom gick bort i april i år och därmed förlorade jag en av mina absoluta favoritförfattare.

Sansom skrev serien om Shardlake, den puckelryggige advokaten som jobbade för Thomas Cromwell och indirekt därmed också för Henrik VIII. Det blev sju böcker i den här serien och även om det spreds rykten om att en åttonde bok var på väg så verkar det ha varit just rykten. Sjunde boken var dessutom ett bra avslut på serien även om det förstås hade gått att göra en slags nystart med Elizabeth I som uppdragsgivare. De här böckerna är otroligt bra tycker jag och även om jag njöt av filmatiseringen av den första delen, Dissolution, som nu går på Disney+ (?), så gick den inte att jämföra med boken.

Samson skrev också två fristående romaner. Dominion läste jag för flera år sedan och den utspelar sig i ett alternativt England på 40-talet. Ett England där Churchill inte blev premiärminister utan landet istället kapitulerade inför tyskarna. Det är en väldigt bra och väldigt skrämmande bok och är väl återigen tyvärr hyperaktuell.

Sen är det då boken Winter i Madrid som jag införskaffade för evigheter sedan, just för att jag älskar allt annat han har skrivit. Av någon anledning så tog det extremt många år innan jag började läsa den och när jag väl började hann jag inte långt innan jag lade ifrån mig den. Men nu, i samband med att Sansom gick bort, letade jag upp den på Storytel och lyssnade på den. Den var ok, inte lika bra som de andra men det kan bero på att jag är dålig på spansk historia och inte har några kopplingar till landet överhuvudtaget. Med andra ord en bra historia som jag tror bli än bättre om man är lite mer insatt.

Har ni inte upptäckt det här författarskapet så rekommenderar jag det varmt. Speciellt om man vurmar lite extra för 1500-talets England (och vem i hela friden gör inte det?).

5 tankar om “När en favoritförfattare går ur tiden

    • ja, Zafón saknar jag också. Och jag tror att jag har läst samtliga böcker av honom också. Men Vindens skugga-serien är definitivt ett omläsningsmaterial (jag gillar ju omläsningar) så han kan återupplevas 🩷

  1. Jag tror jag har en oläst. Det skulle nog funka till och med för mig med omläsning någon gång, särskilt ljudboken Vindens skugga läst av Jonas Karlsson! Fullpoängare! 💜

Lämna en kommentar