Helgfrågan – bokhyllor

Nu är det söndag igen och jag måste säga att det här har varit ett av de bästa höstloven någonsin. Jag har varit ensam hemma med Lillan medan de andra tre varit på läger nere i Österrike med slalomklubben. De befinner sig nu i Småland så de kommer väl hem sen eftermiddag om det inte blir några oväntade stopp (vilket det alltid kan bli en söndag på E4:an). Det har, precis som jag trodde i förra veckans Helgfråga, inte blivit så mycket läst men vi har gjort desto mer tillsammans, lilla fröken och jag. Att få så många dagar ihop med bara ett av sina ban är en otrolig lyx. 

Men nu till Mias frågor den här helgen. 

Hur sorterar du böckerna i din bokhylla?

Ni som har läst här inne ett tag vet att bokhyllor har varit ett sorgebarn sedan vi flyttade in i huset. Vi har haft samtliga hitflyttade böcker i kartonger i källaren i väntan på renovering av nedervåningen då vi skulle fixa en massa snygga platsbyggda hyllor i en utbyggnad till huset. Nu blev det inte så för i somras fick jag nog av alltihop och målade själv om det där rummet plus köpte ett gäng billybokhyllor. Inte lika snyggt men mycket funktionellt. De räckte förstås inte till så jag ska beställa ytterligare ett par vid tillfälle. 

När man ska ställa upp ett mindre bibliotek som förvarats helt okategoriserat i lådor i många år (de åkte ner i kartonger redan i lägenheten då vi gjorde om bibliotek/matsal till barnrum) är det svårt att sätta upp dem systematiskt. I alla fall om man vill göra det ganska fort. Så nu står de helt utan ordning, jag har bara försökt hålla ihop dem författarvis. Men jag är inte så orolig för det, det kommer att bli bättre och allt eftersom vi faktiskt renoverar kommer det att bli än mer utrymme för böckerna här hemma. 

Hur ser din bokhylla ut nu? 

Ostrukturerat, men ändå – bokhyllor. Äntligen!

4 thoughts on “Helgfrågan – bokhyllor

Kommentera

