Veckans topplista – djur

img_4550

Tiden går onormalt fort, det var visst tisdag redan igår. Men idag är vi ytterligare en dag närmare helgen och det är ju alltid något att glädja sig åt och den här topplistan funkar ju vilken dag som helst i veckan.

Johanna vill att vi ska lista fem böcker med/om djur. Min lista ser ut så här:

  • Nortons filosofiska memoarer av Håkan Nesser. En stillsam och fin berättelse ur en hunds perspektiv – med rätt mycket att tänka på även för oss människor.
  • Hönan som drömde om att flyga av Sun-Mi Hwang. Jag läste den på ett sätt men sen har jag läst många andras reflektioner och då har den fått helt nya dimensioner. Otroligt bra bok som jag ofta återvänder till i tanken.
  • Hägern av Lise Trembley. en novellsamling som inte har ett djurfokus men ändå har jakt som en del av ramberättelsen
  • Älgbarnet av Meg Rosoff. Det här kan vara den mest absurda och skruvade berättelse jag någonsin läst. Tyckte inte om den när jag läste den men trots det så återkommer den i tankarna mellan varven och det är ändå ett tecken på någon kvalitet tycker jag
  • Grief is the thing with feathers av Max Porter. En otroligt vacker tolkning av sorg i en familj där mamman/hustrun har gått bort. Sorgen tar sig formen av en kråka som delar med sig av sina iakttagelser.

Trevlig onsdag allihop! Här skiner solen från klarblå himmel – underbart efter de senaste regndygnen. Och som grädde på moset läcker det ju inte in i källaren när det är uppehållsväder!

 

7 thoughts on “Veckans topplista – djur

  1. Ja herregud, Älgbarnet! Håller med dig, gillade inte när jag läste men återvänder ofta till i tanken. Porter och Hwang dyker upp på flera listor, och jag tänker att det måste vara ett tecken på att det är dags att ta tag i dem.

Kommentera

