Veckans topplista – crimetime

Johanna noterade att Top Ten Tuesday har blivit knepigare och knepigare och att just tio av någonting kan vara svårt att få ihop alla gånger. Jag håller fullständig med, även om jag är imponerad av att TTT ändå förmår hålla liv i sin veckoutmaning efter så lång tid. Det var dock evigheter sedan jag själv var med på TTT så jag tar med glädje emot Johannas nya veckoutmaning med blott fem saker som ska listas. 

Första veckans fråga är Crimetime – Fem deckarförfattare jag vill läsa mer av. I och för sig en nog så svår fråga eftersom jag är rätt dålig på deckare men jag gör ett försök:

  1. Elly Griffiths. Förstås. Lagom spännande, bra karaktärer, inget omotiverat och rått våld. Klassisk engelsk deckare helt enkelt. 
  2. Elizabeth George. Inte lika bra som förr men ändå – jag fortsätter att läsa med behållning. 
  3. Agatha Christie. Jag har insett att jag har massor kvar att läsa av henne och det ser jag fram emot. Kan nog bli både ljudböcker och vanliga böcker. 
  4. Jo Nesbø. Läste precis ut Törst och tyckte att den var hans bästa bok hittills (med undantag för underbara Doktor Proktor förstås). Slutade ju med en rejäl cliffhanger så jag hoppas på en fortsättning. 
  5. C J Sansom. Håller alla fingrar och tår för att han ska fortsätta sin serie om Shardlake även om jag innerst inne misstänker att det nog inte blir fler.

Ha en bra tisdag allihop!

32 thoughts on “Veckans topplista – crimetime

  1. Jag har inte läst så många deckare förrän det senaste året, så jag känner till författarna men har bara läst böcker av Agatha Christie. Klassiska engelska deckare kan väl å andra sidan aldrig bli fel 🙂

    • Inte så värst omskriven tyvärr. Finns nog bara på engelska vilket kan vara en bidragande orsak. Men jag älskar honom! (Är ju generellt väldigt svag för tudortidens England :)).

  2. Jag fortsätter också läsa Elizabeth George. Har upptäckt att jag missat några som hon gett ut för ett antal år sedan så jag får ta och läsa dem.

    • Gillar man tudortidens England (kan man förresten inte gilla den? ;)) rekommenderar jag den starkt! Hans Dominion om ett alternativt förlopp av andra världskrigen är också jättebra. Har inte läst Winter in Madrid än men den ligger i tbr-högen :).
      PS Shardlake ska läsas i ordning, inga fristående böcker.

  3. Jag har precis börjat läsa Elizabeth George igen, läste alla hennes böcker tidigare men tappade bort henne på vägen. Så nu denna sommaren har jag börjat läsa ikapp! Och jag gillar det faktiskt riktigt bra! Hört så mycket negativt om hennes senaste böcker men jag gillar dom riktigt mycket faktiskt.

  4. Griffiths är jag verkligen förtjust i. köpte en av Georges senare på loppis för någon vecka sedan. har annars slutat att läsa henne. Christie är ju aldrig fel, men Nesbö förstår jag mig inte på. Sansom tror jag inte att jag läst något av

Kommentera

