Helgfrågan

Jag känner mig helt dagvill nu på semestern men säger Mia att det är dags för Helgfrågan så stämmer det säkert 😉

Hur viktig är språkriktigheten i en bok?

Mycket. Ett och annat stavfel har jag överseende med men jag vill ha resten korrekt. För det mesta är det här inte ett problem men jag har läst några barnböcker som varit i bedrövligt skick på den här fronten. Då är det svårt med högläsning eftersom man simultant måste göra om meningarna så de blir begripliga. 

Bonusfråga: Hur går det med sommarläsningen?

Jotack, det går över förväntan tycker jag. 10 böcker lästa sedan 1 juni. Men det går ju inte att förneka att jag fortfarande oftast somnar i samma ögonblick som jag lägger huvudet på kudden. 

13 thoughts on “Helgfrågan

  1. För stora och för många fel får det ju naturligtvis inte vara, då reagerar man och börjar nästan omedvetet söka fel i texten fortsättningsvis.

  2. Jag avskyr verkligen när jag måste läsa samma mening flera gånger för att överhuvudtaget ha en chans att förstå vad det står där. Om författaren inte klarar att skriva korrekt själv så finns det ju hjälp. I alla fall hoppas jag att de där vars jobb det är att gå igenom text klarar det.

Kommentera

