Mat

Mat upptar just nu en osunt stor del av mitt tankearbete. Är det semester ska det ju nämligen lagas lunch SJU dagar i veckan. Jag avskyr det. Dyrt och heligt. Här undanber jag mig kommentarer som ”vi äter fil och flingor” eller ”koka ett par ägg”. Det skulle funka för 4/5 i familjen men Sonen måste ha mat. Så det är tyvärr bara att bita ihop. 

Lämpligt nog hittade jag den här lilla matenkäten inne hos Sara (som i sin tur hittat den hos Sevendays). 

Mat är:  fantastiskt! Mat och sömn – mina två stöttepelare för att få livet att gå runt. Ta bort en av dem och harmonin i familjen blir… tja, inte så harmonisk längre. 

Fick jag äta endast en rätt livet ut, skulle det vara: pasta. Går ju att variera i det oändliga. Kan vara att tänja lite på frågans gränser men så får det bli.  

Det här äter jag inte: om jag är borta så äter jag allting. Allt annat är otänkbart. (Förtydligande: jag lider ej av någon allergi.) Men jag tycker verkligen inte om kapris, brysselkål och ost. 

Min favoritrestaurang: åh, svårt. Tyckte köttet på AG var bland det godaste jag ätit, likaså köttet på Peter Luger i NY.

En stark matupplevelse: när jag tog en bit chilli och knaprade i mig i tron att det var en bit paprika 

Min relation till mat: mycket god. Älskar mat. Tyvärr har matlagningen fått avsevärt mindre tid de senaste tio åren men jag börjar ana ett svagt ljus i tunneln nu när barnen äter mer och mer. 

På morgonen äter jag: yoghurt/gröt och/eller smörgås samt en kopp te. 

Min paradrätt i köket: goda sallader eller lasagne.

Det här tycker jag om dieter och matföreskrifter: var och en blir lycklig på sin fason. Själv tror jag på ”lagom är bäst”. 

Ikväll blir det grillad lax, mozzarellasallad och en romsås. Det blir bra det. 

6 thoughts on “Mat

  1. Å gud vad jag känner igen mig!!! Hälsningar trebarnsmamma med glupska barn som dessutom tekniskt sett räknas som unga vuxna eller nästan – och som inte har någon botten, vad det verkar.

Kommentera

