Fallers stora kärlek

När vi var i Kristianstad under Kristi himmelsfärdshelgen så lyckades jag klämma in ett besök på min favoritbokhandel, Kristianstad Bokhandel. Jag har fått så många bra böcker rekommenderade där genom åren och nu när vi bara är nere i Skåne en gång per år gäller det att passa på. Ägaren plockade ihop en hög till mig, bland annat Fallers stora kärlek av Thommie Doughty. Jag läser minimalt med modern tysk litteratur och jag var lite tveksam, men han sålde in den så bra att jag tog den också.

Boken utspelar sig på en resa genom Tyskland. Den yngre mannen utan pengar ställer upp som chaufför åt den äldre förmögne mannen som behöver se över sina affärer på olika ställen i landet. Under dessa dagar i bilen lär de känna varandra och hela boken är som ett långt samtal dem emellan. Bara det att läsa en bok om två män som samtalar, hur ofta gör man det? De diskuterar kvinnor, kärlek och diverse moraliska dilemman och jag tycker om diskussionerna. På en blogg läste jag att någon såg den som nedsättande mot kvinnor men där håller jag inte med. Båda männen har mött sin stora kärlek i livet och det är många frågor om vad de gjort rätt och fel i sina relationer. (Sen är det en helt omotiverad sexscen med i boken som gärna hade fått redigerats bort av en redaktör men den störde egentligen bara för stunden.) Jag gillar samtalsformen i boken och jag gillar att den utspelar sig i en bil/vid middagsbord, det tar fokus från onödiga miljöbeskrivningar och låter läsaren koncentrera sig på samtalet.

Boken slutar med en snygg twist som i alla fall överraskade mig. Dessutom har böcker en central roll och det tillhör inte vanligheterna att jag läser om bokslukande män – ytterligare ett plus.

Boken är lättläst och jag sträckläste den under en dag. Det händer inte ofta nu för tiden och det är ett gott betyg.

  • Betyg: 5/6
  • Utmaningar: #Sommarbingo2017
2 thoughts on “Fallers stora kärlek

Kommentera

