Veckans jerka – bokliga barndomsminnen

För några år sedan skrev jag om mitt barndoms bibliotek i Västerås och det står sig nog fortfarande som ett av mina starkaste bokliga minnen. 

Jag minns också Leanders antikvariat på Stora gatan i min kära hemstad. Jag älskade doften och trängseln bland alla böcker, både i hyllor och i högar. En hade ju inte så mycket kontanta medel på den tiden men under högstadiet och gymnasiet kunde det ändå då och då bli ett besök som mynnade ut i några inköp. Minns mycket tydligt att jag köpte några böcker om Angelique av Sergeanne Golon där :). 

Något antikvariat har vi förstås inte här i villaförorten men väl ett bibliotek med fantastisk personal så jag hoppas och tror att även mina barn kommer att bära med sig positiva biblioteksminnen. Vad gäller det där med antikvariat så är det väl något de förhoppningsvis kommer att upptäcka när de blir lite ändre.  

8 thoughts on “Veckans jerka – bokliga barndomsminnen

  1. minns inte om bibliotekarien hjälpte mig och min lillebror, men vi besökte biblioteket, redan innan jag började skolan. Mina barn besökte bokbussen varje vecka, veckans höjdpunkt. Nu har äldsta barnbarnet eget bibliotekskort.

  2. Härligt med såna bokliga minnen! Jag minns några bibliotekarier från min barndom som var väldigt bra. Jag har något urklipp någonstans från en intervju som gjordes med dem på mitt favoritbibliotek. 😉

  3. Bibliotek och antikvariat är klara favoriter för mig också 🙂

    Länken till ditt tidigare inlägg tar mig bara till WordPress inloggningssida 😦

Kommentera

