Helgfråga och jerka – vad jag läser just nu


Igår kom sommaren till Stockholm. Det var första dagen jag gick i bara kavaj till jobbet, utan vare sig jacka eller sjal. Stort! Just nu är det mulen himmel utanför sovrumsfönstret men jag hoppas innerligt att det blir sol idag igen, mina gröngråvita albylben behöver sooooool. Varmt verkar det bli i alla fall. 

Idag har vi tre fotbollsmatcher och Stockholms brantaste (Hammarbybacken) på schemat. Äldsta ska springa och min man är också sugen. Själv är jag anmäld men träningssvacka under våren + nu förkyld = jag står över i år. Det kommer fler chanser (ett pass i egna slalombacken igår gav dock mersmak ;)). Däremot tänker jag nog träna nu på förmiddagen. På plan mark. 

Men först ska jag svara på helgfrågan hos Mia och när det nu visar sig att samma fråga återfinns även hos Annika så kör vi väl båda i samma inlägg. 

Mia undrar vilken är din sämsta läsmånad och varför tror du det är så?

När jag såg frågan så kollade jag mina listor över lästa böcker för de senaste fyra åren. Visst finns det vissa månader då jag har läst mindre än vanligt under alla åren men gemensamt för dessa år är att jag läser minst i maj. Behöver inte vara raketforskare för att kunna klura ut varför:

  • Ljusare kvällar, senare sänggående, somnar momentant = ingen lästid
  • Maj är alltid en hysterisk månad både på jobb och med barnen, blir alldeles matt, somnar momentant = ingen lästid

Sen lägger Mia in en bonusfråga och det är den som återfinns även hos Annika, vad läser du just nu? 

Jag lyssnar på Snö och aska, bok 6 i Diana Gabaldons serie om Jamie och Claire. Underbara ljudböcker, kanske t om de bästa. I fast form läser jag Elly Griffiths The Chalk Pit, också mycket bra. 

Nej, nu börjar det bli dags att masa mig ur sängen och iväg till bageriet för att köpa lite färskt bröd till frukost. 

Ha en härlig lördag allesammans!

21 thoughts on “Helgfråga och jerka – vad jag läser just nu

  1. Jag märker att sämre läsmånader varierar.
    Underbart med sommarvärmen. Jag bara önskar den kunde hålla i sig, men här ska det vara vanliga 10-12 grader redan i veckan igen. Underbart är kort, det var väl så det hette va?! 😉

  2. Fantastiskt hur det kan svänga och bli sommar bara sådär 😉 Elly Griffiths har jag läst en bok av sen kom jag av mig, kanske blir att läsa fler någon gång…. 😉

  3. Jag har ingen lässtatistik att luta mig mot. Men jag tror att jag över tid läser mest på sommaren och hösten. Undantaget då sommaren vi har framför oss.

  4. Tack för påminnelsen om Jamie och Claire, jag måste se andra delen av första säsongen ganska snart. Jag såg att andra säsongen är på gång. Jag har bara läst första boken, men den var väldigt bra. Jag fastnade i andra boken, men kanske kan hoppa över den om jag ser filmen istället, och hoppa direkt på tredje boken. Det är i alla fall planen 🙂

Kommentera

