Drick värmen ur min hand

I tisdags var det dags för sista träffen med NKs Litterära Sällskap för den här omgången. Dels var det väldigt mycket på jobbet (och då tenderar ju tiden att springa iväg utan att man märker det) och dels var det tågkö in till Centralen så jag blev lite sen och var inte med från början i diskussionerna. Men vin fick jag och det är ju en stor del av behållningen!

Drick värmen ur min hand är skriven av Bengt Ohlsson vars Gregorius jag älskade och som fick mig att läsa flera ”avknoppningsböcker” från Doktor Glas. Så det var med rätt höga förväntningar jag gav mig i kast med denna. Som jag skrev tidigare så var planeringen även inför denna träff hyfsat bristfällig men det gjorde faktiskt ingenting eftersom boken var otroligt lättläst, både språk-, handlings- och layoutmässigt. Boken handlar om Martin som jobbar ihop med polisen och hans roll är att vara med vid tillslag mot bordeller i Stockholm och sedan vara kontakt/samtalsperson till männen som åker fast, även om han helst skulle vilja skriva teatermanus men där han har insett sina begränsningar. Han är förtjust i en av de kvinnliga poliserna medan livet på hemmaplan med fru och tonårsdotter mest går på tomgång. Dessutom har han en vän, Viggo, som är högt uppsatt politiker och som han både ser upp till och avundas.

Saker jag inte riktigt förstår:

  1. Varför stoppa in Martin i denna yrkesroll? Ja, den för honom samman med hunden Rulle (och helt plötsligt blir Martin lycklig, eller i fall fall mindre olycklig) men det sammanförandet borde ha kunnat ske även om han jobbat på bank, varit konsult eller jobbat i affär. Det är ju en rätt specifik yrkesroll och jag hade nog behövt se mer av den för att förstå varför Ohlsson valde just detta jobb till Martin.
  2. Varför tror Martin att Viggo skulle anställa Martins fru? Och varför tycker han att det är så konstigt att detta inte sker? För mig är vänner vänner och kontakter kontakter. Jag skulle tycka det vore jättekonstigt om någon av våra vänner på höga positioner skulle börja erbjuda mig eller maken jobb.
  3. Varför blir tonårsdottern arg när Rulle kommer in i deras liv? Visst, Martin har inte frågat familjen innan han tar med sig hunden in i deras liv, men jag vet bara att min egen dotter skulle ge precis vad som helst för en hund och det känns inte helt trovärdigt med dotterns agerande.
  4. Hur står frun ut?

Boken i sig tycker jag på ett sätt är rätt intetsägande men det var intressant att lyssna på alla diskussioner i tisdags. Tyvärr bidrog jag inte i någon större utsträckning själv men det är en lisa för själen att komma från en superstressig dag och sjunka ner i en stol med ett glas vin och lyssna på bokprat :).

  • Betyg: 3/6

PS Litet extra plus för titeln, den är fin tycker jag. DS

2 thoughts on “Drick värmen ur min hand

  1. Nu har jag inte läst boken så mina kommentarer är kanske överflödiga, MEN det var i alla fall roligt att se vad du hakat upp dig på. Jag (som egenföretagare) gör också skillnad på vänner, bekanta, affärskontakter, leverantörer etc och skulle verkligen inte alls förvänta mig att en kompis på en högt uppsatt position skulle ge mig och min familj några favörer.
    Jag funderar också på om det verkligen finns folk som har som jobb att vara med vid bordelltillslag och sedan stötta de ”stackars” karlarna som åker fast? Är det en profession?

    • Skönt att vi är fler som skiljer på vänner och ”andra” :).
      Jag har inte heller någon aning om det där yrket finns på riktigt. Vore mer relevant med en stödperson till kvinnorna kan man ju tycka, så himla synd är det inte om förövaren. Inte ens om frun får reda på det via utredningen. Kallas konsekvens.

Kommentera

