The Story of the Lost Child

Det var ett tag sedan, någon gång i mars, som jag läste ut den fjärde och sista delen i serien om Elena och Lila av Elena Ferrante. Jag har inte varit en stor fan av de första tre böckerna men någonting fick mig ändå att fortsätta läsa. Mycket tror jag faktiskt att det berodde på haussen omkring böckerna och det faktum att det ändå vore kul att ha läst alla fyra delarna i denna omskrivna serie. Och lite lite hoppades jag på att jag skulle få någon slags aha-upplevelse och börja älska dem lika mycket som så många andra gör.

I denna sista bok blir kvinnorna äldre, barnen större och männen, ja männen är som männen har varit sedan seriens första bok. Samma mönster, samma destruktivitet hos båda kvinnorna och samma konstiga maktbalans dem emellan.

Jag kommer inte att skriva något om handlingen eftersom jag vet att många av er väntar på den svenska utgåvan som kommer ut nu under försommaren men generellt tycker jag att boken ändå avslutar serien på ett bra sätt och ja, det blir någon slags förståelse för varför Lila försvinner. Men någon aha-känsla uppstår inte och för egen del är jag rätt glad över att serien nu är slut.

Njut alla ni som älskar serien, jag tror inte ni blir besvikna på den sista delen.

  • Betyg: 3/6
  • Utmaning: Kaosutmaningen #17
2 thoughts on “The Story of the Lost Child

Kommentera

