Veckans jerka – pinsamt

Varför vakna 04:43 en lördag? Känner mig inte alls sugen på att gå upp utan svarar på Annikas jerka istället. Med lite tur kan jag sedan somna om. 

Berätta om det pinsammaste (så pass att skämskudden åker fram bara du tänker på det)/roligaste/tråkigaste/etc. du någonsin har läst. Kort sagt, beskriv något som är känslomässigt memorerbart.

Jag vet inte om jag direkt skulle kalla det ”känslomässigt memorerbart” men jag lyssnar på Diana Gabaldons bokserie om Claire och Jamie Frasier och deras kärlekshistoria. Det är bra underhållning på många sätt och gör pendlingen uthärdlig men åh, vad trött jag är på att få deras passionerade sexliv redovisat gång på gång och det är så hopplöst pinsamt beskrivet. Gabaldon har helt missat det här med less is more. Just nu lyssnar jag på Snö och aska, del 1 och jag tycker bara det blir värre och värre. Med en vanlig bok i handen kan man ju enkelt hoppa över men att spola fram och tillbaka (pga att man upptäcker att man spolat fram för långt) tar ibland längre tid än att lyssna igenom stycket. Så jag lyssnar vidare och hoppas på att inte alltför mycket ljud tränger ut till mina medpassagerare. 

13 thoughts on “Veckans jerka – pinsamt

    • Det var jag också. Men jag har vant mig och i pendeltrafiken (både kommunalt och när jag kör bil) är det oslagbart. Har en himla massa byten av färdmedel och tvingas stå upp på åtminstone ett av dem så vanlig bok går bort.

  1. Jag har bara läst första delen i Outlander, men tyckte väldigt mycket om teveserien, åtminstone de två första säsongerna som baserar sig på första boken. Den tredje säsongen har jag här hemma på dvd, måste försöka hinna se den. Jag håller med dig om att less is more, och Diana Gabaldon kan verkligen breda ut sig.

    • Jag tycker böckerna är jättebra och dessutom är det en mycket bra uppläsare. Lyssnar ca 2,5 h per dag och då är det perfekt med långa underhållande ljudböcker. Jag håller med om att hon breder ut sig men jag tycker hon gör det bra, det blir aldrig tråkigt. Men sexscenerna slår nog rekord i den boken jag lyssnar på nu.

  2. Jag har inte läst eller lyssnat på den här serien, men haft funderingar på det, men det är ju så mycket böcker en vill läsa…. om jag läser så tror jag det blir att lyssna, brukar funka bättre med tjockare böcker att göra det för mig

  3. Verkar ju vara så väldigt många som läser Diana Gabaldons böcker, men på din beskrivning verkar det nog inte vara några böcker för mig. Böcker var klart ett sätt att stå ut med pendling, men då det var aktuellt för mig var det mindre vanligt med ljudböcker. 😉

    • Fast låt inte mig avskräcka från att testa dem. De är jättebra, det här med sexet har kommit först nu i sjätte boken. Och om jag hade läst boken på vanlig sätt hade jag nog inte ens reagerat (pga van att skumma en del partier ändå när jag läser).

    • Fast det är mest sättet de talar om sin åtrå på som stör mig. Om de liksom bara hade sex skulle jag nog inte ha reagerat likadant men att höra dem prata om den förestående kärleksakten, där blir det bara pinsamt.

Kommentera

