21: Beautiful nightmare (75/365)

Jag kunde knappt ta mig hem i fredags. Stängs innerstan av går all trafik via Essingeleden och då blir det mer stopp än vanligt. Jag väntade på kontoret till kl 18, sedan påbörjade jag resan hem. Men eftersom trafiken var hopplöst långsam och bilisternas lust att låta folk byta fil var obefintlig (är normalt sett inga problem) så blev det en lätt fientlig stämning och jag beslutade mig för att mellanlanda hos min kompis i Birkastan. När jag gick ner till bilen på Norrbackagatan låg spåren så totalt ödsliga. Vackert men med en mardrömslik stillhet.


En mörk dag för Stockholm och det kändes som om naturen gav ett stilla och värdigt slut på denna dag.

Det tog sedan 1,5 h att ta mig de två milen hem eftersom det fortfarande vid 20:30-tiden var stopp på Essingeleden söderut. Men värsta chocken hade lagt sig och det rullade ändå på i maklig takt och vetskapen om att jag i alla fall skulle komma hem, till skillnad från de drabbade inne i stan, tog bort stress och det blev en ganska meditativ hemfärd. Något säger mig att de flesta av mina medtrafikanter kände något liknande.

6 thoughts on “21: Beautiful nightmare (75/365)

    • Det var overkligt lugnt på sina ställen. Bara en sådan sak som att det fanns gott om parkeringsplatser i Birkastan. Och samtidigt en febril verksamhet på andra ställen i stan. Ytterligheter som förstärkte en redan overklig känsla

  1. Verkligen en mardröm. Jag har min son i Stockholm och han passerade Drottninggatan kort tid innan det hela hände, på väg till ett tåg mot Skåne, som sedan aldrig fick avgå.
    Bra tolkat. Fint med ljuset och spårens linjer.

Kommentera

