Syndavittnet

Jag läste en recension av Syndavittnet hos Fiktiviteter när jag var på sportlov och efter att ha försökt ställa mig i kö på bibblan insåg jag att den bara fanns som e-bok på vårt bibliotek. I alla fall så lyckades jag aldrig hitta något vanligt exemplar. Lite djärvt lånade jag den då i det elektroniska formatet och sträckläste den under två kvällar på telefonen. Väldigt litet och väldigt bra.

Historien är en kvinnas historia och pendlar mellan en karg ö i Ishavet norr om Ryssland 1917 och Sovjetunionen 1953. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva den här boken. Den är en riktig pärla, och då tänker jag mest på beskrivningen av hur det måste vara att liksom stå utanför sitt eget liv. Kvinnan har inte gjort många egna medvetna val, det är först nu när hon börjar nedteckna sin och prästen Sakarias historia som hon tycks göra en aktiv handling. I övrigt sker livet och hon följer med i dess skeenden.

Det är en karg bok. Ön är karg, känslorna är karga, lägret i Sovjetunionen nämns inte så mycket men jag svårt att föreställa mig så mycket värme där, och hennes nuvarande liv är inte heller känslofyllt. Ändå har hon betytt så mycket för en del människor. Först och främst för Sakarias, prästen som hon var hushållerska hos där på ön, och även i Sovjet verkar det ändå finnas personer som bryr sig om henne och oroar sig för henne. Men hon tycks vara helt omedveten om allt detta, hon lever i sin egen bubbla.

Det har gått några veckor sedan jag läste den här men jag känner att jag fortfarande inte är klar med den. Jag kommer att bära med mig den här länge och jag vill läsa mer av Mattias Hagberg.

  • Betyg: 5/6
  • Utmaningar: Kaosutmaningen #13
10 thoughts on “Syndavittnet

Kommentera

