Veckans jerka – om stereotyper

Så himla skönt med fredag. Det har varit en lång vecka, jag var redo för helg redan i måndags kväll om jag ska vara ärlig. Men nu är den alltså här denna ljuva veckodag och jag ser fram emot en rätt lugn helg. Diverse barnaktiviteter förstås (tennis, basket, konståkning, scouthajk, fotboll, simning) men bara en skidtävling och den är inte förrän på söndag och jag räknar kallt med att min käre man tar den. Blir det fint väder så hoppas jag hinna få lite sol på nosen och i annat fall så finns det ju obegränsat med tvätt att hantera i källaren ;). Men viktigast av allt: i morgon är det sovmorgon!

Men än är det några timmar kvar till ledigheten (sitter hemma = bloggar lite nu på lunchen) men jag laddar upp med att svara på veckans fråga i jerkan hos Annika (och spar Helgfrågan till senare).

Vad tycker du om stereotyper? Känns det tryggt, irriterande, bör undvikas, etc?

Om stereotyper tycker jag inte.

Därmed inte sagt att alla individer i böcker behöver vara unika och speciella heller men ofta kan man komma långt med ”lagom” eller ”hyfsat normal”. När jag tänker på stereotyper går mina tankar osökt till alla dessa poliser som aldrig får sina privatliv att funka, som dricker för mycket, är deprimerade, ”går sin egen väg” och generellt sett gör sådant som poliser gör i deckare.

Mons Kallentoft är nog den mest stereotypvänliga författaren jag har läst, i alla fall är det nog honom jag stör mig mest på. Malin Fors får inte familjelivet att funka, hon dricker för mycket, hon tar onödiga risker och mår allmänt dåligt. Parallellt med detta elände drar Kallentoft på med nästa stereotypgäng, de ”fina” läkarna/advokaterna mfl som bor i de stora villorna längs med Stångån. Man blir så trött. Så trött att jag slutade läsa hans böcker faktiskt (Nesbø är inte långt efter här inser jag men honom gillar jag mer.)

Nu blev jag nästan lite på dåligt humör. Sån tur att jag precis har beställt hem både en bok om Mallory och en om Ruth Galloway. Där har vi bättre deckarmaterial :).

 

16 thoughts on “Veckans jerka – om stereotyper

  1. Att just deckare verkar nämnas som lite extra stereoypa tycker jag är kul som inte läst så många men som fallit totalt för tv-serien Unge kommissarie Morse. Och trots sin ungdom har han flera av dessa drag. Men serien är ju suverän ändå – iaf de första 4, 5 avsnitten jag hunnit med under veckan.

  2. Stereotyper får mig oftast att inte vilja läsa vidare, tiden är begränsad och jag läser hellre om karaktärer som är mer komplexa. Men jag hittade faktiskt en bokserie med stereotypa karaktärer som jag ändå fortsätter att läsa, eftersom de stereotypa karaktärerna kompenseras i böckerna av något annat.

  3. Stämmer! 🙂 Är nog den största anledningen till att det bara blivit ett par böcker lästa av Kallentoft och inte fler. Kan bli tråkigt i längden sånt där. 😉

  4. Om en karaktär bara är en ”stereotyp” så kan det nog störa mig, men inte så mycket på grund av det ”stereotypiska” utan för att karaktären är ensidig.

  5. Håller med att Malin Fors är en stereotyp men ändå har jag verkligen tyckt om henne genom alla böcker, fram till den senaste då jag liksom kände mig så galet trött på henne.

Kommentera

