Helgfrågan – tårframkallande läsning

Jag njuter av sportlov den här veckan och hade inte en tanke på att det redan var fredag, man blir lätt lite dagvill så här på semestern. Men fredag är det bevisligen och därmed dags för Mias Helgfråga:

Vad får dina tårar att börja droppa/rinna/spruta (bokmässigt)?

Mia själv skriver om djur som far illa och det skulle jag kanske också fälla en tår över men jag kan inte erinra mig att jag läst något sådant. Jag gråter ganska sällan när jag läser men det jag just nu kan komma på som triggar tårkanalerna är syskonkärlek. Som när lillebror dör i Boktjuven. Då grät jag. Eller när de små syskonen i Sunnanäng stänger dörren tillsammans på slutet. Men jag har lite svårt att komma på fler exempel. Antar att detta med just syskonkärleken påverkar mig så mycket för att jag lever mitt uppe i den största av dem alla :). 

18 thoughts on “Helgfrågan – tårframkallande läsning

  1. Jag gråter nog mer av lycka, tex när huvudpersonen lyckas ta sig loss ur sina begränsningar och börjar blomma. Senast i Elizabeth Gilbert Eat, Pray, Love när hon hoppar ut genom fönstret i det låsta rummet, hinner till morgonbönen i sista stund, och äntligen hittar öppningen till något heligt i sitt inre.
    Eller för längesen – Frenesis dotter Prairie i Pynchons Vineland, när hon står befriad från moderns motsägelsefulla politiska historia och på egen hand kan välja sin väg.

  2. Boktjuven berörde mig väldigt, men minns inte om jag ”bara” grät inombords eller om det blev tårflod. En annan bok som jag grät till var Målarens döttrar, blev väldigt överraskad av floden som kom i slutet av boken.

  3. Då kan jag rekommendera Tell The Wolves I’m Home, syskonkärlek och sorg i kombination (fast jag gillar iofs att gråta över böcker, gör man inte det kanske det är bäst att låta den vara…).

Kommentera

