Tematrio – bara brittiskt

Ett lysande tematriotema hos Lyran den här veckan. När jag kommer till en dator igen ska jag lusläsa allas svar för tips. För bra brittisk litteratur tycker jag slår det mesta. 

Här är tre av mina favoriter och jag inser redan innan jag hunnit läsa andras svar att jag knappast lär vara unik i min lista men här är den:

  1. The Daylight Gate av Jeanette Winterson. Bland det bästa jag någonsin läst. Så mörk, magisk och full av kvinnokraft trots allt. Måste läsas. 
  2. Wolf Hall-böckerna av Hilary Mantel. Förstås. 
  3. C J Sansoms serie om Shardlake. Engelskt 1500-tal när det är som bäst och skildrar  Cromwell från en helt annan sida än Wolf Hall.  Två serier som kompletterar varandra mycket väl.  
11 thoughts on “Tematrio – bara brittiskt

    • Har läst en anna bok av Winterson också ( Oranges are not the only fruit) som jag inte alls gillade så hon tycks skriva varierat. Har tänkt testa något ytterligare av henne vid tillfälle.

    • Jag läste även Oranges are not the only fruit av henne men den gillade jag inte alls. Så hon tycks skriva väldigt olika typer av böcker. Men som sagt, den här älskade jag.

  1. C.J Samson har jag inte läst något av men blir väldigt nyfiken på honom. De andra två har jag läst av och gillat väldigt mycket. Ska bara läsa mer av dom känner jag då de verkligen är bra författare. Men den ständiga bristen på lästid! Hur ska man någonsin hinna med allt man vill läsa?

Kommentera

