Veckans helgfråga – serier

img_1220-2Fredag igen, förstår som vanligt inte vart tiden tar vägen. Nåväl, solen skiner och jag sitter hemma och jobbar så det är ganska behagligt trots att jag tycker det är lite svalt inne.

Veckans helgfråga hos Mia lyder: Hur är det med er, läser ni bokserier i rätt ordning eller kan ni hoppa lite? Har ni någon favoritserie?

På a) svarar jag att ordning är ordning och ordning ska följas. Utan pardon. På b) är det inte lika lätt att svara. Jag har följt många serier genom åren men antingen har jag tröttnat eller så har de tagit slut. Just nu läser jag i alla fall följande serier:

  • Shardlake-serien av C J Sansom. Verkar dessvärrre vara slut nu tyvärr, kan inte hitta några uppgifter om en ny bok där.
  • Elly Griffiths. Förstås.
  • Serien om den f d munken Bruno av S J Parris
  • Mallory-böckerna av Carol O’Connell

Trevlig helg på er!

23 thoughts on “Veckans helgfråga – serier

  1. Jag vill också helst läsa böckerna i rätt ordning men ibland så översätts en del deckarserier i fel ordning så då har man inte så mycket val. Av dina tips har jag bara läst Elly Griffiths men de andra verkar också intressanta.

    • Det är ju skumt att de gör så med översättningarna. Jag läser oftast engelska böcker på engelska och får väl erkänna att jag är dåligt bevandrad i serier från andra språkområden så det där problemet slipper jag ifrån.

  2. Elly Griffiths är den enda jag läst i din lista. Började inte serien från början men har därefter följt upp i ordning, gör inte alltid det, ibland har man ju heller inte tillgång till böckerna i en serie i den rätta ordningen. 🙂

Kommentera

