The Secret History

Jag läste Den hemliga historien när den kom ut på svenska och jag tyckte den var fantastiskt bra. Sedan gick det en tid och jag började höra rykten om att Tartt aldrig skulle ge ut någon mer bok och att hon till och med skrivit i Den hemliga historien att ”det här är den enda historia jag någonsin kommer att berätta” så döm min förvåning när hon sedan kom ut med Den lille vännen tio år senare. Jag fattade ju då att det där med att hon aldrig skulle skriva något igen inte var sant men det var inte förrän när jag nu lyssnade på The Secret History som polletten trillade ner. Det var ju Richard, huvudpersonen i boken, som sagt så, inte Tartt själv. Blev faktiskt full i skratt, ganska klumpigt missförstånd onekligen.

Donna Tartt har själv läst in boken (finns på Storytel) och vilken uppläsning! Nästan så jag blir lite avundsjuk – hur kan man både skriva så bra och dessutom vara en excellent uppläsare? Ingen hejd på talangerna liksom.

Men boken då, oavsett format, hur var den? Jag mindes den som väldigt bra från då när jag läste den för över 20 år sedan (huvaligen… 20 år….) och som med alla riktigt bra böcker så finns det ju en risk för besvikelse vid omläsning men jag hade inte behövt oroa mig. Herre jisses, boken är lysande. Här ska inflikas att jag blott och enbart kom ihåg att det skedde ett mord, att de studerade grekiska vid ett litet exklusivt universitet samt att de var rika. Så nu när jag lyssnade var det som om en helt ny historia rullades upp för mig. Vad som ledde fram till mordet och vad som hände därefter, mindes jag absolut ingenting av.

Handlingen tror jag inte jag behöver skriva något om, jag misstänker starkt att ni andra har läst den och om ni inte har det vill jag ju inte avslöja något. Men läs den för all del eller lyssna på den. Den här kvalar in som en av årets bästa böcker redan nu och är definitivt korad till Månadens bok av mig.

13 thoughts on “The Secret History

  1. Du gör helt rätt som redan korar den till månadens bästa bok! Precis som du tyckte jag om den första gången jag läste och mindes ungefär liknande fragment som dig till min omläsning. Och OMG vad jag blev nockad 🙂 Den överträffar mycket av vad jag läst och är en stor favorit. Det kommer bli en till omläsning någon gång. Men lyssna, nej. Oavsett hur bra hon än läser. Då får jag verkligen ha tid för det och riktigt så fungerar inte livet just nu.

  2. Gillar Den hemliga historien men min favorit är Den lille vännen. Steglitsan däremot har jag fortfarande inte läst pga tegelstenstjock. Borde ta tag i den.

  3. Den här läste jag förra året och jag blev osannolikt besviken. Tyckte det var mest svammel, kvasifilosofiska utläggningar och kvalificerat ordbajseri 🙂 Kul att man kan tycka så olika 😉

Kommentera

