Parfymen

I onsdags var jag på bokklubbsträff med mina kära bokklubbsvänner på Matbaren för att äta god mat och diskutera Patrik Süskinds Parfymen. Det känns som om jag just nu is walking down memory lane – först Den hemliga historien och nu Parfymen, ännu en bok jag läst för länge sedan och gillat.

Boken handlar om Grenouille, en man helt utan doft men som däremot har ett doftsinne som saknar motstycke i världen. Jag gillar honom. I alla fall fram till dess han drar igång sin seriemördaraktiviter. Men bortsett från det så har han ändå klarat av både en bedrövlig födelse och en lika miserabel uppväxt. Inte alldeles självklart att fixa det. Men det är klart, sedan tillbringar han sju år i en grotta där han bara äter ödlor och fladdermöss (råa) och därefter den där mordturnén. Så ok, helt har han nog ändå inte klarat av den men ändå…

Det är en udda bok, en bok som beskriver en utstött existens som trots allt har ett mål med sitt liv och han ger inte upp förrän han nått dit. Jag tycker om beskrivningarna av 1700-talets Paris samt parfymtillverkandet och jag gillar Süskinds helt osentimentala beskrivningar av vad som händer. Det här är alltså ytterligare en bok som håller för omläsning. 

Däremot kan jag tycka att Matbaren var lite för dyr för en vanlig onsdagskväll. Varmrätter från 250kr och uppåt. Vilket är helt ok i sig men när det krävs minst tre rätter för att man ska bli lagom mätt, definitivt ej jättemätt, så drar det iväg. Inte minst om man vill ha vin till. Men gott, väldigt gott. 

  • Betyg:4/6
  • Utmaningar: Kaosutmaningen #32
Kommentera

