Tematrio – språk

 

Veckans tematrio hos Lyran handlar om språk. Vi pratade också om val av C-språk (hette det på min tid i alla fall) här hemma ikväll. Jag avråder från franskan till min mans förtret men vi är ändå eniga om att tyskan har den stora fördelen att den faktiskt är enklare att lära sig. Sen tänker jag att spanska inte heller behöver vara helt fel men där möts jag av massivt motstånd från mannen i mitt liv. Att valet egentligen är dotterns egna går uppenbarligen de här föräldrarna helt förbi. 

Nåväl, Lyran skriver: Dottern ska välja språk och vi verkar inte alls tänka lika … Ge mig en tysk, en fransk och en spansk så får vi se vad det blir. Blanda kulturformer som ni vill, läsbart, sevärt eller örongodis går lika bra.

En tysk… en tysk, en tysk, en tysk… hmm… en tysk… nä, kommer inte på någon tysk författare och har inte läst någon sådan de senaste tre åren (enligt läslistorna i telefonen). Så jag svarar istället Väggen av Marlen Haushofer. En österrikiska, men i alla fall en tyskspråkig författare. 

En fransk. En fra… ja, just det. Där har vi ju till och med en nobelpristagare att rekommendera. Jag har bara läst en bok av Mondiano, Lilla smycket, men den gillade jag. 

En spansk. Ett självklart val: Carlos Ruiz Zafón. Fantastisk författare. Läs!


4 thoughts on “Tematrio – språk

Kommentera

