Barnboksfemman

barnboksfemmanBarnboksbloggen introducerar den här veckan Barnboksfemman. Det florerar en mängd olika veckovisa ”utmaningar” nu och det tycker jag är kul. Alltid är det något som intresserar varje vecka i dessa och även om man inte alltid hinner delta så är det kul att läsa andras svar.

Veckans tema är lättläst. Nämn fem barn- eller ungdomsböcker som du förknippar med detta tema.

Mina barn är väldigt olika i sin läsning och sitt sätt att ta sig an litteraturens underbara värld (för ja, jag kommer här med exempel på böcker som läses/har lästs här hemma, själv har jag inget minne av vad jag läste som så liten)

  1. Riddarskolan av Magnus Ljunggren och Klass 1B av Helena Bross är två lätt att läsa-serier som min äldsta dotter läste. Minns att hon läste ut den första egna boken ett par dagar innan sin sexårsdag och hon var otroligt stolt över denna bedrift :). Jag uppskattade dem också, har tjuvläst lite för att se vad det var. Riddare är alltid riddare och skolböckerna tar upp bra vardagliga händelser.
  2. Axel och Omar-böckerna, också av Helena Bross, är en serie mycket lätt att läsa-böcker och är skrivna med enbart versaler. Ett ännu enklare sätt att komma in i läsningen för de mindre barnen och även där är ämnena väl valda tycker jag. De här har jag läst mycket med Sonen som inte gillar riddare och som knäckte läskoden lite senare än storasyster.
  3. Alla miljoner böcker om älvor som Daisy Meadows har skrivit. Min yngsta förmåga älskar dem och vi läser varannan sida högt för varandra. Böckerna är välskrivna men som vuxen så håller jag på att dö av tristess eftersom ALLA böckerna följer exakt samma mall. Men, men, om hon vill läsa så läser vi, all läsning är bra läsning 🙂
  4. Böckerna om Greg av Jeff Kenney. Det här var de första böckerna som Sonen tog upp självmant och började läsa i, någon gång i sjuårsåldern, och han läser dem fortfarande. Onekligen väldigt roliga och lätta att läsa med gott om bilder.
  5. Och sist, men definitivt inte minst, de illustrerade Harry Potter-böckerna. Så mycket mer lättillgängliga än den vanliga utgåvan, om än lite otympliga att hålla i.
4 thoughts on “Barnboksfemman

    • Ja, de funkar verkligen. Att Sonen sedan aldrig haft intresse för vare sig riddare eller böcker som Nelly Rapp (för otäcka) när han började läsa är ju en annan fem. Då undrade jag på allvar om han verkligen var mitt barn 😉

Kommentera

