Litterära sällskapet

I julklapp fick jag ett medlemskap i NKs litterära sällskap samt en fint inslagen bokhög med de böcker som var aktuella att diskutera under våren.

Först ut var Malin Persson Giolitos Störst av allt (som jag läst sedan tidigare och skrivit om här) och i måndags var det dags för första träffen. Eftersom jag gick själv var det lite pirrigt, vad skulle det vara för slags publik, vad skulle det vara nivå på diskussionerna och inte minst, vad skulle jag kunna säga om en bok som jag verkligen inte tyckte om? Efter ett glas bubbel satte vi oss och under ledning av Denise Rudberg och Mikaela Bley drog så diskussionerna igång. Det var en ganska blandad publik om än med en klar kvinnlig majoritet och det var faktiskt kul att höra vad de andra, som till största delen uppenbarligen gillade boken, hade att säga och det gav mig en hel del tankeställare. Det ändrade inte mitt intryck av boken men många trådar och vinklingar hade jag inte tänkt på tidigare. Hela diskussionen gav mig också lite upplag till saker vi kan diskutera i vår egen lilla bokklubb. Nu ser jag fram emot att läsa nästa bok i högen inför nästa träff som är i februari.

Jag måste säga att det här var verkligen en jättekul idé och ett synnerligen trevligt genomfört arrangemang. Kan vara så att två glas vin på fastande mage gjorde mig överdrivet positiv men jag tror faktiskt inte att det var det som spelade in 🙂

8 thoughts on “Litterära sällskapet

Kommentera

